I denne kronikken formidler Swisslogs Christian Walby ønsket om at detaljhandelen, inkludert netthandelen, utvider horisonten og tar en nærmere titt på lager- og leveringsløsninger.
Av Christian Walby, Swisslog
Utvid horisonten og omfavn fremtiden! Vurder en automatisert fulfilment-løsning for kunder i butikker og kjøpesentre.
Det har blitt snakket og skrevet ganske mye om Urban Fulfilment Centers og Micro Fulfilment Centers (UFC-er og MFC-er) de siste årene. Det vil si små, automatiserte og kundenære lagre som stadig oftere legges til butikker og kjøpesentre – ofte i byer og områder med relativt høy befolkningstetthet og gjennomstrømning. Hensikten er å redusere leveringstider, dra nytte av eksisterende lokaler og personell samt tilby kundene bedre service og en bedre kjøpsopplevelse.
Fenomenet akselererte i kjølvannet av covid-19, da levering samme dag og henting ved eller i butikk økte raskt. Denne endringen i forbrukernes atferd har vedvart, og den stiller krav til bedre hastighet, produktivitet og kreativitet i varehåndtering og levering.
Urban fulfilment er en effektiv løsning for å håndtere voksende e-handels- og omnikanalflyter. De kundenære, automatiserte lagrene er kompakte, og de bidrar også til raskere leveranser, mer effektiv ordrehåndtering i butikk samt redusert transportbehov.
Automatisering møter forbruker – BOPIS
Automatiserte UFC-er plasseres stadig oftere i butikker eller kjøpesentre for å dra nytte av både eksisterende lokaler og personell som ved behov kan bistå i forbindelse med utlevering og returer, såkalt BOPIS – Buy Online Pick-up In Store.
Her vil jeg slå et slag for en innovativ, smart og effektiv løsning som består av en kombinasjon av en liten, kompakt og skalerbar AutoStore som kombineres med en såkalt PickUpPort.
Sistnevnte er en ny løsning fra AutoStore, som er designet for å installeres i både eksisterende og nybygde butikker. Løsningen innebærer at forbrukerne selv kan hente varene de har bestilt når det passer for dem, omtrent som med en leveringsboks.
Forskjellen er naturligvis at den velprøvde robotløsningen AutoStore har betydelig høyere sikkerhet og enormt mye større lagerplass på grunn av den høye tettheten. I tillegg kan butikkmedarbeidere raskt og enkelt konsolidere flere bestillinger til enkeltkunder, slik at de kan leveres samlet når kunden velger å hente varene sine.
ASRS Innovation of the Year
PickUpPort ble lansert nylig, og løsningen har fått stor oppmerksomhet. I sommer fikk den innovative løsningen utmerkelsen ASRS Innovation of the Year fra The SupplyTech Breakthrough Awards.
En AutoStore som kombineres med en PickUpPort blir en last-mile-løsning som gir flere fordeler: kompakt og kundenær lagring, bedre utnyttelse av personellet, raskere levering, bedre bærekraft og økt kundeservice. I tillegg kan jeg love at en leveringsløsning av denne typen fører til mye positiv oppmerksomhet og mer fornøyde og lojale kunder.
Stort potensial
Det blir stadig større etterspørsel etter UFC-er over hele verden. For et par år siden fikk for eksempel Swisslog i oppdrag å bygge opp en rekke Urban Fulfilment Centers for den Texas-baserte dagligvarekjeden H-E-B, som har mer enn 400 butikker og 110 000 ansatte.
Også her i Norden har vi levert to UFC-er til den finske dagligvarehandelen, og vi ser et stort potensial i hele detaljhandelen. Den konkurranseutsatte nordiske detaljhandelen, inkludert netthandelen, står overfor et økende behov for å tilby forbrukerne raske og brukervennlige leveringsløsninger som gjør det enklere for dem å få hverdagen til å gå opp.
Avslutningsvis kan jeg konstatere at det er mye å vinne på å investere i UFC-løsninger for butikker og kjøpesentre. Servicenivået overfor kundene øker, ventetidene reduseres og butikkareal og personell brukes på en smartere måte i møtet med kunden. Og det viktigste av alt – kjøpsopplevelsen blir bedre, noe som fører til økt kundelojalitet og salg.
Jeg avslutter som jeg startet, med et ønske om at detaljhandelen, inkludert netthandelen, utvider horisonten og tar en nærmere titt på denne typen lager- og leveringsløsning!
Comments