top of page

Transport & Logistikk-generalen: - Vi trenger ledere som kan navigere i en kompleks og globalisert verden


– Det er ingen tvil om at kompetansebehovet i bransjen er i rask utvikling. I tillegg til de tradisjonelle behovene, er det økt etterspørsel etter kunnskap innen digitalisering, datateknologi, bærekraft og logistikkledelse.


I praten med Logistikknyhetene.no understreker Transport & Logistikk-general Kjersti Hagen Shetelig at bransjen også trenger ny teknisk kompetanse. Dette for å håndtere nye teknologier som autonome kjøretøy og digital tollbehandling.


- Og ikke minst trenger bransjen ledere som kan navigere i en kompleks og globalisert verden, sier Shetelig.


Hun har nok av utfordringer når årets happening for næringen nærmer seg med stormskritt. Hundrevis av logistikere går og tripper for å komme seg til Gardermoen 21. – 22. oktober.


For ønsker du å skape nye forretningsmuligheter, samt påvirke Norges logistikk-fremtid, er Transport & Logistikk stedet å være.


Logistikknyhetene.no har huket tak i noen sentrale aktører til å dele sitt syn på nødvendigheten av dette viktige, årlige ståstedet for bransjen, og hvor hundrevis av logistikere kjenner sin besøkelsestid for å holde seg oppdatert på det som rører seg i næringen.


Logistikknyhetene.no er selvsagt på plass med egen stand sammen med Havnemagasinet: https://www.havnemagasinet.no/.



Vi har for øvrig inngått samarbeid for å utvikle oss videre som fremragende formidlere av det som til enhver tid skjer innen transport- og logistikknæringen. Og sjø og havn er virksomheter som for tiden bare fosser fram.


Blant sentrale aktører som deler sitt syn om Transport & Logistikk-konferansens betydning er samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, NHO LT-sjef Are Kjensli, Norske Havners fagdirektør, Arnt-Einar Litsheim og PostNords adm. direktør og nestleder i NHO LTs styre, Robin Olsen, og kanskje noen flere.


Men først ute er Kjersti Hagen Shetelig, leder for landets viktigste logistikk-plattform.


- Beredskap er konferansens overordnede tema på dag 1. Hvorfor er dette så viktig i dag, og hva er bakteppet for dette temavalget?


- Vi står overfor en rekke usikkerheter som kan påvirke transport- og logistikknæringen. Den geopolitiske situasjonen, klimaendringer, teknologiske sårbarheter, og endringer i internasjonale handelsforhold, stiller krav til en bransje som må være forberedt på alt fra naturkatastrofer til cyberangrep. Å sette beredskap som hovedtema på konferansen gir oss muligheten til å diskutere hvordan vi kan møte disse utfordringene proaktivt, og for å sikre en robust næring for fremtiden: Jeg har utdypet dette tema i denne artikkelen for en tid tilbake: Hvorfor beredskap som tema? (nholt.no)


- Hva betyr den storpolitiske utviklingen i verden for transport- og logistikknæringen? Og hvordan påvirker verdenssituasjonen næringen?


- Det er ingen tvil om at den storpolitiske utviklingen har en betydelig innvirkning på transport- og logistikknæringen. Konflikter, handelskriger, og geopolitiske spenninger kan føre til forstyrrelser i globale forsyningskjeder, økte kostnader, og forsinkelser. Men jeg er ikke eksperten på dette, og det er akkurat disse spørsmålene vi skal stille på konferansen. Tidligere forsvarsjef Sverre Diesen, sjeføkonom i NHO, Øystein Dørum og vår egen Ole A. Hagen vil gå nærmere inn på dette.


- Hvilke konsekvenser har klimaendringene på transport- og logistikkbransjen?


- Klimaendringer fører til økt hyppighet av ekstremvær, som flom, ras, og stormer, noe som direkte påvirker fremkommeligheten på særlig vei og jernbaner. Dette øker risikoen for forsinkelser, skader på infrastruktur, og tilhørende økonomiske tap. Samtidig krever klimaendringene at bransjen reduserer sine egne utslipp og bidrar til det grønne skiftet.


- Hva er status for norsk samferdsel, og hva er utfordringene?


- Norsk samferdsel er på mange måter solid, men møter utfordringer knyttet til aldrende infrastruktur, behovet for kapasitetsøkning, og tilpasning til et endret klima. Det er også et økende behov for å integrere ulike transportformer, forbedre digitalisering og effektivisere godstransporten. Nok et tema der vi får høre fra ekspertene under konferansen: https://www.nholt.no/transportoglogistikk/.


- Hvor viktig er multimodal transport i dag, og hvorfor?


- Multimodal transport er viktig for å skape effektive, fleksible og bærekraftige forsyningskjeder. Dette reduserer presset på enkeltstående transportinfrastrukturer, minimerer miljøpåvirkningen og øker robustheten i systemet. I en tid med økende krav til effektivitet og bærekraft, er nok multimodal transport en del av løsningen.


- Dine betraktninger rundt digitalisering, digitoll og fremtidens tollverden?


- Jeg skal overlate til ekspertene med å ha betraktninger rundt dette, men det er ingen tvil om at det er et tema som angår og opptar mange for tiden.

Artikkelen her sier litt mer om det: Digitoll på agendaen (nholt.no)


- Hvor viktig er gods på bane for en bærekraftig fremtid?


- Godstransport på bane spiller en viktig rolle med å redusere klimagassutslipp og trafikkbelastning på veiene, og så skal vi på konferansen ta debatten om hvor vi skal starte å ta tak i utfordringene som er knyttet til denne transportformen.


- Hva mener du er status for sjø og havn, og for innovasjon i maritim sektor?


- Den maritime sektoren i Norge er i en overgangsfase med fokus på digitalisering, automatisering og bærekraft. På konferansen kommer DFDS, Gøteborg Havn og Sintef for å snakke mer om nettopp dette.


- Hvor står vi nå i det grønne skiftet, og hvilke virkemidler må til for å komme i mål?


- Transportsektoren er Norges største utslippssektor, hvor landtransporten alene står for ti prosent av Norges totale utslipp. Med de rette tiltakene kan vi få til raske utslippskutt, som både er lønnsom for bransjen og forbedrer arbeidshverdagen til flere av Norges 40 000 sjåfører. Hva som hindrer oss og hvordan kan bransjen og politikerne samarbeide bedre har Grønt Landtransportprogram fått oppgaven å diskutere i en egen sesjon 22. oktober.


- Hvordan kan bransjen samhandle for å møte morgendagens utfordringer?


- Deling av data, felles utvikling av teknologi og standarder, og samarbeid om bærekraftige løsninger vil være avgjørende for å styrke næringen. Dette krever tettere samarbeid mellom aktører i hele verdikjeden, og da er det jo veldig fint å kjenne hverandre på tvers av bransjen, vite hvem som driver med hva, og utforske hvor mulighetene ligger. Derfor mener jo jeg at det er et poeng å ha et treffpunkt for nettopp hele bransjen, slik Transport & Logistikk er.


- Hvordan står det til med rekrutteringen til bransjen, og hva er den største utfordringen her?


- Rekruttering er et viktig tema, mange har vanskeligheter med å finne de rette kandidatene. Hva utfordringene er vil vi diskutere mer på konferansen, men NHO Logistikk og Transport har satt i gang et arbeid med å undersøke status på bransjens omdømme, kanskje kan et omdømme-løft hjelpe til med å tiltrekke seg de beste kandidatene.


- Hva er bransjens kompetansebehov?


- Det er også noe vi skal undersøke nærmere, men det er ingen tvil om at kompetansebehovet i bransjen er i rask utvikling. I tillegg til de tradisjonelle behovene, er det økt etterspørsel etter kunnskap innen digitalisering, datateknologi, bærekraft og logistikkledelse. I tillegg trenger vi ny teknisk kompetanse for å håndtere nye teknologier som autonome kjøretøy og digital tollbehandling, og ledere som kan navigere i en kompleks og globalisert verden, avslutter Kjersti Hagen Shetelig, leder for landets viktigste logistikk-plattform, praten med Logistikknyhetene.no.




Comments


Les flere artikler

Reklame

image.png
image.png
image.png
image_edited.jpg

Logistikknyhetene

Les alle artikler på Logistikknyhetene

Gå aldri glipp av en artikkel!

Ingen tidsbegrensning. Abonnementet løper til det sies opp.
Tilbudet gjelder nye abonnenter.

bottom of page