Allerede i januar 2025 innfører Tullverket krav om varebeskrivelse med tolltariffnummer. Dette bekymrer adm. direktør Are Kjensli i NHO LT.
Adm. direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli er svært bekymret for konsekvensene de nye tollreglene i Sverige vil forårsake. Regjeringen må på banen, sier han i en pressemelding.
- Vi står overfor en massiv overføring av gods fra bane til vei for varer til Nord-Norge. Dette gir en enorm belastning på E6, spesielt mellom Fauske og Narvik, sier Are Kjensli.
– En katastrofe for Nord-Norge
Posten Brings distriktssjef Karl Henrik Karlsen beskriver dette som en "katastrofe for Nord-Norge". Det begrunner han blant annet med økt byråkrati og kostnader for alle som kjøper transporttjenester.
De nye EU-reglene fra 2025 tilsier at all gods- og varetransport på tog eller lastebil gjennom Sverige tollklareres.
Dette er en endring som kan flytte store mengder gods over på vei, med betydelige konsekvenser for Nord-Norge.
I dag går det meste av gods til Nord-Norge via jernbane fra Oslo til Narvik gjennom Sverige.
Dersom reglene trer i kraft, kan transporten ende på veiene.
29. oktober sendte NHO Logstikk og Transport ut en pressemelding knyttet til utfordringer og konsekvenser som følge av nye krav fra Tullverket.
Nye krav fra Tullverket i Sverige
Allerede i januar 2025 innfører Tullverket krav om varebeskrivelse med tolltariffnummer.
Gods som sendes fra Oslo med tog via Sverige til Narvik må da oppgi tolltariffnummer for hver enkelt vare, noe bransjen ikke har tilgang på. For et tog vil dette utgjøre rundt 10 000 tolltariffnummer, i sum blir dette ca. 200 000 nummer pr. uke. Tilsvarende gjelder også all lastebiltransport gjennom Sverige.
Får store konsekvenser for trafikken til Nord-Norge og høyere kostnader for forbrukere
Det nye kravet rammer togoperatører som CargoNet og logistikkaktører som Schenker, PostNord og Posten Bring, som nå må flytte fra bane til vei i Norge.
Det gjelder også lastebiltransporten.
Totalt vil trafikken øke med minst 1000 vogntog pr. uke på E6. Særlig strekningen nord for Fauske vil bli overbelastet. Dette vil få dramatiske konsekvenser for miljø og trafikksikkerhet. Dette vil også ha betydning for beredskap og forsyningssikkerhet, da Forsvaret er en stor bruker av jernbanetransport i dag. Transportkostnadene vil øke, og forbrukerne i Nord-Norge må ta regningen.
Bransjen har forslag til løsning, men trenger hjelp fra Regjeringen
Godsbransjen har konkrete forslag til hvordan nye tollkrav kan løses. En mulig løsning er et eget tolltariffnummer for norske varer i transitt. Norske tollmyndigheter har kontaktet svenske myndigheter, men partene har ikke blitt enige om en løsning.
- Vi er nødt til å få Regjeringen med oss for å avklare saken, sier Kjensli.
Konserndirektør i Posten Bring, Hans-Øyvind Ryen.
Og konserndirektør i Posten Bring, Hans-Øyvind Ryen følger opp:
- Vi har nå begynt planleggingen for å overføre godset fra bane til vei. Det burde vært helt unødvendig og det haster med en løsning. Nå styrer vi rett inn i en operasjon som vil medføre en stor belastning for både miljøet og folks økonomi, sier Ryen.
Avtroppende adm. direktør i PostNord, Robin Olsen.
Også store aktører som PostNord og Schenker er bekymret for situasjonen.
- Dette vil gi en svært kritisk situasjon for forsyningskjedene til Nord-Norge, sier avtroppende adm. direktør i PostNord, Robin Olsen.
DB Schenkers direktør for landtransport i Norge, Wolfgang Frank.
- I Schenker har vi satt opp egne tog til Narvik. Nå må vi flytte alt over til vei, sier direktør for landtransport i Norge, Wolfgang Frank.
Comments