Fra Arendalsuka og mobilitet 2040 – Hvordan kan den digitale transportrevolusjonen bli en del av NTP?. Fra venstre: Programleder og næringspolitisk direktør i NHO LT Ole A. Hagen, Bernt Reitan Jenssen, konsernsjef i Ruter og Robin Olsen, administrerende direktør i PostNord Norge.
NHO-sjef Ole Erik Almlid skal ha sagt at Arendalsuka er arrangementet ingen tør utebli fra. Tirsdag inviterte han til debatt om fremtidens mobilitet for Norge.
Og her deltok både PostNords adm. direktør Robin Olsen og NHO Logistikk og Transports adm. direktør Are Kjensli, samt en rekke andre fra Forskningsrådet, politikere fra Stortinget, vegdirektøren og toppledere fra næringslivet.
Varehandelen og logistikknæringen står overfor store omstillinger.
Ifølge Robin Olsen må dette møtes med rett innsikt og rammevilkår med riktig virkemiddel, noe som krever mer innsikt og forskning.
- Prosjektet «Mobilitet 2040» fra NHO og innsikten fra denne er viktig for oss i næringslivet, slik at vi får en effektiv flyt av varer i tjenester i landet som gagner alle i Norge, understreker PostNord-sjefen.
Han trakk frem blant annet netthandel som en viktig drivkraft for omstilling, utvikling og mobilitet.
- Slik vi erfarer, er varehandelen gjennom en stor digital transformasjon. Netthandelen fortsetter å vokse og tar markedsandeler fra butikkhandel. Netthandelen har doblet seg i forhold til nivå før pandemien, mens butikkhandelen er på nivå eller lavere enn før pandemien, understreket Olsen.
PostNords adm. direktør fremhevet også at denne utviklingen har forsterket seg etter pandemien.
- Vår seneste netthandelsrapport viser at forbrukere blir mer digitale, og i 2024 oppgir 81 % av norske forbrukere at de handler på nett månedlig og 13 % handler på nett ukentlig. Det som er spesielt etter pandemien er at netthandelen utenfra Norge har tatt fart. 48 % av forbrukere har handlet fra utenlandske nettbutikker sist måned, og vi ser en dreining fra nordiske nettbutikker til globale nettbutikker, som eksempelvis Temu, sa Olsen.
Utviklingen innen varehandelen påvirker uten tvil logistikknæringen, og som har stor betydning for fremtidens logistikk- og transportbehov.
Innsatsområder
Adm. direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport trakk frem fire avgjørende innsatsområder på veien fremover for en smartere fremtid:
Kompetanseutvikling
Satsing på forskning og utvikling
Proaktiv regulering og regelverksutvikling
Samarbeid på tvers av sektoren og landegrenser
Disse innsatsområdene er i tråd med satsingsområdene til Mobilitet 2024, Fremtidens mobilitet for Norge.
Comments