MT-Prisen ble som vanlig overrakt av Øyvind Ludt, redaktør i Moderne Transport, og juryleder Eirill Bø. Foto: Per Dagfinn Wolden
Bare tre år etter oppstarten av av skinnegods-selskapet Onrail kunne gründer og administrerende direktør Henning Aandal motta Moderne Transport-prisen 2024 under festmiddagen på Logistikk & Transport på Gardermoen mandag kveld.
Moderne Transport-prisen tildeles en aktør som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport, og ble første gang delt ut i 1969. Vinneren får heder og ære, og symboliseres med innrammet diplom og med en premiesum på 15.000 kroner
I juryens begrunnelse heter det at Henning Aandal har vært drivkraften og lederen bak Onrail siden oppstarten i 2021. Da startet Onrail godstransport på bane mellom Oslo og Åndalsnes – en strekning som Green Cargo hadde gitt opp i 2018. Med kun en bitte liten administrasjon og høy andel operativt ansatte, klarte selskapet raskt å få lønnsomhet på strekningen.
Jury har bestått av:
Eirill Bø, Handelshøyskolen BI
Heidi Bergsveen, Logistikkforeningen
Glenn Lund, Logistikk Inside
Kai Just Olsen, Asko Maritime og fjorårsvinner
Sekretær: Øyvind Ludt, Moderne Transport
Onrail-sjefen: - Vi er klare
Det er en positiv godstog-entusiast og Onrail-gründer Henning Aandal som mandag kveld mottok MT-prisen. Foto: Per Dagfinn Wolden
Tidligere i år skrev Logistikknyhetene.no om Onrail-gründer Henning Aandal som aldri har vært mer klar for oppstart av godstransport på skinner.
Det var i forbindelse med oppstart av Åndalsnes-toget etter at Dovrebanen ble åpnet igjen 20. mai etter reperasjonen av Randklev bru i Gudbrandsdalen.
Skinnegods-selskapet Onrail var parat til å kjøre godstog mellom Åndalsnes og Oslo.
Henning Aandal har ventet på grønt lys lenge.
– Lokomotiv, vogner og ansatte står klare både på Åndalsnes og i Oslo og venter på grønt lys for å starte godstogene mellom Åndalsnes og Oslo så snart Dovrebanen åpnes, kunne sjefen for Onrail, Henning Aandal fortelle.
Etter at flom gjorde så store skader på Randklev bru sør for Ringebu i Gudbrandsdalen i fjor høst, har Dovrebanen vært stengt for godstog.
En uholdbar skinnegods-situasjon
Det har vært stopp for godstog på Raumabanen. Passasjerer har i stedet for tog på Dovrebanen blitt fraktet med buss forbi Ringebu.
Som kjent knakk Randklev bru i to som følge av flomskadene i fjor høst, og Bane Nor har jobbet på for å reparere brua.
Uvissheten rundt Dovrebanen har i månedsvis skapt usikkerhet rundt godstrafikken på Raumabanen, som er fylkets eneste jernbanestrekning.
Onrail måtte avslutte godstogene mellom Åndalsnes og Oslo.
En positiv godstog-entusiast
Men nå er en positiv daglig leder Henning Aandal i det private godstransport-selskapet klar, straks Dovrebanen blir åpen 20. mai.
Godstog-entusiasten og skinnegods-gründeren Aandal er nå positiv til fremtiden, både for godstog generelt og for Raumabanen spesielt.
Lokomotiv, godsvogner og ansatte står klare både i Åndalsnes og Oslo når det blir grønt lys.
Han fremhever at Møre og Romsdal må ha sitt eget godstog.
- Det erstatter 10.000 vogntog gjennom Romsdalen i løpet av et år, sier Henning Aandal.
Starten på 2024 var bedre enn fryktet for godstogene i Norge.
– Januar og februar er egentlig lavsesong for transport av gods. Men vi opplever overraskende høy fyllingsgrad på de andre togene våre, til Trondheim, Bergen og Stavanger. Med høyt rentenivå, er det lavere økonomisk aktivitet i Norge. Forklaringen på at godstogene likevel fylles opp, må bety at næringslivet holder fast ved jernbanen og heller kutter i bruk av lastebil. Det lover godt for comebacket til Åndalsnes-toget, sier Onrail-sjef og MT-pris-vinner, Henning Aandal.
Comments