top of page
Forfatterens bildeperdagfinnw · perdagfinnw@gmail.com

Logistikknyhetene.nos nye samarbeidspartner: - Hva er et godt havne-knutepunkt, André Hagen?


- Vi er begge små, men også utrolig dedikerte. Det har norsk logistikk-industri godt av, sier Havnemagasinets redaktør, André Hagen, til at han nå inngår redaksjonelt samarbeid med Logistikknyhetene.no.


– Det er ei havn som har forstått sin rolle, nemlig å være et viktig verktøy for næringslivet.

Det forteller havne-entusiasten og redaktør i Havnemagasinet, André Hagen.


- Heldigvis er nessekongenes tid forbi, og hvor havner drives i økende grad på vegne av de som bruker havna og ikke lenger så ofte på grunn av havnas egen rolle, understreker Hagen, og som nå blir Logistikknyhetene.nos nye samarbeidspartner.


- Og hva kan et samarbeid med Logistikknyhetene.no bidra til?


- Vi er begge små, men også utrolig dedikerte. Det har norsk logistikkindustri godt av. For egen virksomhet vil jeg fremholde at jeg synes havnenæringen er utrolig heldige som har et eget fagtidsskrift som støttespiller for næringen. For hos politikere og mange andre virker ikke havn å være det man snakker oftest om med positivt fortegn. Støy og forurensning virker å skygge veldig over at det meste av det vi trenger for å leve faktisk kommer sjøveien via ei havn, forteller Havnemagasinets engasjerte redaktør.


- Hvorfor så engasjert i denne bransjen?


- Jeg begynte å jobbe som journalist i det som den gang var Havneavisen i 2001. Jeg oppdaget tidlig en bransje som hele tiden er i utvikling, selv om mange av problemstillingene man støter på i dag er de samme som den gang. Havnene etterlyser bedre rammebetingelser og fører en evig kamp mot myndigheter som trolig henger seg for mye opp i at de fleste havnene er kommunale. Det later også til å være en hemsko at havnene skal være selvfinansierende. Altså at regningen skal legges på brukerne.


– Og så har vi utviklingen av digitalisering og autonomi. Kommentar?


– Ja, den evige utviklingen, nå med fremfor alt digitalisering og autonomi, medfører enorme kostnader for ei havn. Det er en regning som skal legges over på de som bruker havna. Vi ser ikke den samme politikken i byggingen og utviklingen innen vei- og jernbanesektoren.


- Hva er utfordringene i dag?


- Igjen, den rivende utviklingen i transportsektoren og ikke minst de mange miljøkravene. Dessuten er havnene og deres støttespillere svært beskjedne i størrelse og slagkraft i forhold til de andre transportformene. Havnenes interesseorganisasjon driftes av tre personer, altså en tiendedel av hva som er tilfellet er hos for eksempel Norsk Lastebileier-Forbund.


- Og til slutt, Hagen. Hva er et godt havne-knutepunkt?


- Et godt havne-knutepunkt er ei havn som har forstått sin rolle, nemlig å være et viktig verktøy for næringslivet. Og som jeg nevnte innledningsvis: så er heldigvis er nessekongenes tid forbi , og at havner i økende grad kan drives på vegne av de som bruker havna, og ikke lenger så ofte på grunn av havnas egen rolle, avslutter Logistikknyhetene.nos nye samarbeidspartner og Havnemagasinets redaktør, André Hagen.


Fakta: André Hagen



Alder: 54

Stilling: Publisher/redaktør Havnemagasinet

Født: Mo i Rana

Oppvokst: Oppvokst i Mo i Rana, 19 år i Trondheim fra 1999. Tilbake i Nordland fra 2018.

Sivil status: Nygift med Kristin Helén, magisk bryllup i Roma 19. september.

Yrkeserfaring: Mangeårig erfaring innen kommunikasjon, radio, dagsavis og fagpresse.

Utdanning: Handelsgym samt BI


Fakta: Havnemagasinet


Etablert: 1999

Redaktør: André Hagen

Historikk/utvikling: Denne sommeren var det 25 år siden den første utgaven av Havnemagasinet kom ut. Bladets «standing» er bedre enn noen gang før, og selv i en digital tidsalder er det papirutgaven av bladet som fenger mest.


Det hele startet altså sommeren 1999. Da kom den aller første utgaven ut. Bladet ble den gang produsert på Kyrksæterøra og på den første utgivelsen stod det Norsk Havneavis på avishodet. Dette ble etter hvert endret til Havneavisen. Den gang bestod staben av syv ansatte.


Fra begynnelsen av 2000-tallet lå hovedredaksjonen for bladet i Trondheim, og i 2007 ble mer eller mindre hele staben flyttet hit. Det var også her at bladet byttet navn til Knutepunkt. Ideen bak dette var at havnene var og ble knutepunkter i den intermodale logistikken. Et knutepunkt kan imidlertid være så mangt og bladet tok fra 2011 en stikktittel og ble benevnt som Havnemagasinet Knutepunkt.


I 2009 fikk bladet ny eier, da den svært erfarne bladfyken Odd Henrik Vanebo, kom inn på eiersiden og la magasinet inn under Vanebo Publishing.


Hans sønn Nils Vanebo overtok bladet og utgiverselskapet året etter og var den som drev bladet (som fra 2016 har blitt drevet under navnet Havnemagasinet) som et underbruk av sitt fagbladforlag Ask Media frem til 2019.


Sommeren dette året overtok bladets mangeårige redaktør, André Hagen, utgiveransvaret mens Ask Media ble videre med som deleier.


Fra å ha vært en samlokalisert bedrift med sju ansatte da eventyret begynte er driften av bladet helt annerledes i dag, og langt mer desentralisert.


I dag drives bladet fra Saltdal i Nordland med redaktøren som eneste fast ansatt, samt et nett av andre skribenter og bidragsytere.


Annonsesalget er det selskapet A2 Media på Flisa som besørger, med Hilde Holtekjølen som fast ressurs og som annonseansvarlig.


Abonnementsavdelingen holder til i Tromsø, bladet trykkes i Oslo og distribueres gjennom selskapene Aksell og Posten, mens bladets grafiker er basert i Beograd i Serbia.




Logistikknyhetene.no og Havnemagasinet samarbeider – Møt oss på Transport & Logistikk



- Et samarbeide mellom Logistikknyhetene.no og Havnemagasinet vil utvikle produktene som fremragende formidlere av det som til enhver tid skjer innen transport- og logistikknæringen, sier Redaktør Per Dagfinn Wolden i Logistikknyhetene.no


Sjø og havn er virksomheter som fosser fram


Antallet aktører innen transport- og logistikknæringen som driver denne virksomheten bare vokser. Det være seg rederier, havne-operatører, havner, og sjø-speditører.


Derfor knytter Logistikknyhetene.no og Havnemagasinet nå et tettere, redaksjonelt samarbeid, og som vi håper bidrar til å øke fokuset på maritim sektor.


Vi ser også til NHO Logistikk og Transport : https://www.nholt.no/  og Norske Havner: https://www.samfunnsbedriftene.no/bransje/norske-havner, og som har inngått samarbeidsavtale for å styrke sjøtransportens konkurranseevne og havnenes posisjon i et bærekraftig transportsystem.


Havnenes og sjøtransportens posisjon styrkes i transport-nettverket med å komplementere hverandre.


Møt oss på vår felles stand på Transport & Logistikk, Gardermoen 21.-22. oktober.


Formidleren av menneskene bak logistikken!


Jeg er en norsk journalist/logistikkjournalist/redaktør utdannet ved Norsk Journalisthøgskole i Oslo, og er født og oppvokst på Fannrem i Orkland. Er nå bosatt på Hamar.


I bransjen er jeg nok best kjent som redaktør og logistikk-journalist i over 20 år, men har også en over 40 år lang journalist-karriere innen nyhetsmedier og dagspresse.

I dag er det nettavisen Logistikknyhetene.no som gjelder, og hvor jeg selv er redaktør og innehaver. Her formidles døgnkontinuerlig nyheter om det som skjer i en spennende transport- og logistikkbransje.

 

Menneskene bak logistikken har imidlertid en sentral plass i nyhetsbildet.


Jeg har hatt gleden av å følge et svært spennende fagfelt i over to ti-år som journalist og redaktør. Dette er privilegium jeg vil fortsette med i tiden som kommer.


God lesing!


Comments


Les flere artikler

Reklame

image.png
image.png
image.png
image_edited.jpg

Logistikknyhetene

Les alle artikler på Logistikknyhetene

Gå aldri glipp av en artikkel!

Ingen tidsbegrensning. Abonnementet løper til det sies opp.
Tilbudet gjelder nye abonnenter.

bottom of page