EU-kommisjonen foreslår forenklede statsstøtteregler for grønn transport.
Kontakt advokat Maria M. Lisiecka i NHO Logistikk og Transport (NHO LT) for nærmere informasjon.
EU planlegger innføringen av TBER i slutten av 2025.
Dette forslaget representerer et viktig skritt i EUs innsats for å fremme grønn transport og redusere klimagassutslipp i transportsektoren.
Ved å forenkle prosessen for statsstøtte, håper EU å akselerere overgangen til mer bærekraftige transportløsninger i hele unionen.
– Norge følger etter
- Det forventes at Norge vil følge etter, forteller Lisiecka.
Det er EU-kommisjonen som har kunngjort det nye forslaget for å støtte den grønne omstillingen i transportsektoren.
Forslaget innebærer automatiske unntak fra statsstøttereglene, samt støtte til miljøvennlig transport innen vei, bane og multimodal transport.
- Initiativet er en del av EUs omfattende bærekraftstrategi kjent som "European Green Deal", fremhever NHO LT-advokaten.
Og hun fortsetter:
- Gruppeunntaket vil forenkle prosessen vedrørende søknad om statsstøtte, og må heller ikke meldes og forhåndsgodkjentes av myndighetene, sier Lisiecka.
Regelverket vil bestå av fornyede retningslinjer for bane, og en ny forordning kalt:
"Transport Block-Exemption Regulation" ("TBER"), og skal muliggjøre støtte på en minst konkurransevridende måte.
- Hensikten med regelverket, ifølge Lisiecka, - er å redusere byråkrati og akselerere implementeringen av miljøvennlige transporttiltak. Det vil også være muligheter for støtte til andre tiltak som ikke er omfattet av gruppeunntaket, men disse må da gjennom alminnelig prosedyre, avslutter Maria M. Lisiecka.
Comments