Nå blir det fritt fram for tungbilene i bussfilene og kollektivfeltet. Det gleder NHO LT.
I dag kom prosjektleder Halvard Gavelstad i Statens vegvesen med en gladmelding til tungbilnæringen. (Foto: Erik Larsstuen)
Lastebilnæringen slipper dermed å stå i de utvidede, lange køene etter at elbilene ble kastet ut.
Der elbilene måtte ut kommer nå tungtransporten inn.
Oppløftende stemning
Det er oppløftende stemning i NHO Logistikk og Transport i dag.
- Dette er positivt. Vår bransje driver kollektiv godstransport og erfarer betydelige forsinkelser og fremkommelighetsproblemer. Det er behov for tilsvarende løsninger for en rekke veistrekninger i Oslo, men også i andre byer i Norge, forteller næringspolitisk direktør Ole Andreas Hagen i NHO LT til Logistikknyhetene.no.
- Dette er bra, sier NHO LTs Ole A. Hagen.
- Vi jobber med tungtrafikkfelt
– Vi jobber nå med å etablere et tungtrafikkfelt. Det vil si at vogntog over 7,5 tonn vil få tilgang til kollektivfeltet. Dette feltet blir da hetende tungtrafikkfelt, sier prosjektleder Halvard Gavelstad i Statens vegvesen til VG.
Tungtrafikkfelt planlegges for å bedre kapasiteten og fremkommeligheten på veiene.
E6 er først ut. Gavelstad forteller at de allerede er i ferd med å gjennomføre slike tungtrafikkfelt på E6 nordfra, fra Hvam til Tangerud, og sørfra, fra bygrensen til Klemetsrud. Her er det kollektivfelt med relativt få busser i dag.
Gavelstad sier at det er aktuelt å etablere tungtrafikkfelt også på E18 fra Asker mot Sandvika, så raskt som mulig etter sommerferien. Men her har prosessen kommet kortere.
Et tungtrafikkfelt vil ha stor betydning lastebilene, ifølge Gavelstad:
– Det vil gi en positiv effekt på kapasiteten på veisystemet. Det vil bedre fremkommeligheten for næringstrafikken og det er et viktig poeng. Dessuten vil det også bli bedre fremkommelighet for den «vanlige» trafikken, sier prosjektlederen.
(Foto: Statens vegvesen, Knut Opeide)
Grepene skal etter planen tas allerede før ferien.
E18 vestfra er hardest rammet av kø etter at elbilene ble kastet ut av kollektivfeltene i Oslo og Akershus 6. mai.
Vegvesenet tok dette grepet for å legge til rette for det som skal skje 1. juli: Da stenger 800 meter av Ring 1 i Oslo sentrum, og det vil utvilsomt skape store køer i hele Oslo-området.
– Vi ser at det er mer kø på E18 vestfra. Her er det blitt større forsinkelser, og vi har fått en utvidelse av rushtiden. På E6 nordøstfra, derimot, ser vi mindre endringer i trafikksituasjonen. Det samme gjelder trafikken som kommer sørfra, sier Halvard Gavelstad til VG.
Comments