top of page
Forfatterens bildeperdagfinnw · perdagfinnw@gmail.com

En både bekymret og optimistisk NHO LT-sjef: - Det må tas politiske grep for å redde fremtidige forsyningslinjer


Her ønsker NHO LTs adm. direktør Are Kjensli samferdselsminister Jon-Ivar Nygård velkommen til Transport & Logistikk på Gardermoen ved forrige anledning. Mandag er de klare for en ny runde. Foto: Per Dagfinn Wolden


Adm. direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport understreker at det må tas et mer solid politisk grep for å redde forsyningslinjene i fremtiden.


Mandag åpner han landets viktigste logistikk-plattform og årets happening for næringen.


Over 600 logistikere blir å finne på Gardermoen 21. – 22. oktober: https://www.nholt.no/transportoglogistikk/



Logistikknyhetene.no er selvsagt på plass med egen stand sammen med Havnemagasinet: https://www.havnemagasinet.no/.


Beredskap for å trygge verdikjeden


NHO LT-sjefen understreker også hvor viktig beredskap er for å sikre en trygg fremtid for transport- og logistikknæringen. Forøvrig et fremtredende tema på årets Gardermoen-konferanse.


- Det er bare å se på den internasjonale situasjonen med krig, og som i stor grad forstyrrer forsyningslinjene slik at transporten blir både dyrere og tar lenger tid, understreker Kjensli.


Optimistisk - men grunn til bekymring


NHO LT-sjefen er både bekymret og optimistisk når det gjelder de fremtidige forsyningslinjer.


– For å ta jernbanegodset først. Hva er ståa her?


- Samlasterne ønsker å bruke jernbanen mest mulig, men når den ikke fungerer og det blir for mange avvik, går mer og mer av godset over på bil. Jernbaneselskapenes økonomi svikter, og i stedet for å kunne gjøre nødvendige investeringer, har de mer enn nok med å holde seg i live. Denne situasjonen innebærer at tilbudet med gods på bane er i ferd med å forvitre hvis ikke de ovennevnte politikerne tar grep, sier en ivrig Kjensli.


Han fremhever også betydningen og viktigheten med beredskap.


- Det er bare å se på den internasjonale situasjonen med krig, og som i stor grad forstyrrer forsyningslinjene slik at transporten blir både dyrere og tar lenger tid, sier NHO LT-sjefen.


– Dette må du eksemplifisere?


– Ja, et par eksempler er flyfrakt fra Norge til Sør-Korea, og som har blitt tre ganger så dyr, fordi vi ikke kan fly i russisk luftrom. Så har vi Houti-angrepene i Rødehavet som tvinger godset fra Asia til å gå rundt Afrika i stedet for gjennom Suez. Også det medfører økte kostnader og 10-15 dager lengre transporttid, forteller en engasjert Kjensli.


- Hva er status for norsk samferdsel, og hva er utfordringene?


- Et veldig åpent og omfattende spørsmål, men det korte svaret er at også Norge blir sterkt berørt av den geopolitiske situasjonen. Ellers er den største utfordringen tilstanden på norsk samferdselsinfrastruktur. Øverst på denne lista er jernbaneinfrastrukturen med de konsekvensene det har for gods på bane. Dernest den generelt dårlige tilstanden på de viktige fylkesveiene våre. Vi blir derfor svært sårbare når klimaet ikke spiller på lag.


- Hvor viktig er multimodal transport i dag, og hvorfor?


- Multimodal transport (eller kombinert transport) er å bruke ulike transportformer i en og samme transportbestilling/kontrakt, f.eks. bil – båt – tog – bil. Denne transportformen er viktig spesielt for kunden, og som får en part å forholde seg til dør-til-dør. Det vil normalt sett være rimeligere, raskere og mer fleksibelt enn andre løsninger. Miljøvennlighet ser vi også brukes som et argument. Gods på bane er svært ofte en del av dette, så for jernbaneselskapene er dette spesielt viktig.


– Har du noen betraktninger rundt digitalisering, digitoll og fremtidens tollverden?


-  Alt skal jo nå digitaliseres, og vi er nå midt oppe i en viktig prosess hvor også all tollklarering skal inn i dette sporet. Jeg er sikker på at resultatet av den prosessen vi nå er inne i blir veldig bra og forenklende, selv om mange akkurat nå ser flere utfordringer enn lettelser. Bransjen opplever imidlertid å ha et svært godt samarbeid med Tolletaten, og hvor vi ser at våre innspill blir tatt på alvor og hensyntatt.


- Hvor viktig er gods på bane for en bærekraftig fremtid?


- Jeg har over vært inne på noen av utfordringene for gods på bane. Utgangspunktet er imidlertid veldig godt, da alle våre politikere fra ytre venstre til ytre høyre fløy uten unntak sier det er viktig å legge til rette for mer gods fra vei til bane. Men så stopper det der. Infrastrukturen svikter, svært lite skjer, og det som skjer går veldig tregt, sier NHO LT-sjefen.


Og han understreker følgende:


- Selv om lastebilene etter hvert blir utslippsfrie, står fremdeles jernbanen for en mye mer bærekraftig fremtid. Det er ikke plass på veiene våre om biler skal erstatte det volumet som enda går på bane, og en utslippsfri lastebil betyr fremdeles bl.a. svevestøv. Jeg er derfor veldig tydelig på at det haster med å finne en god (og bærekraftig) løsning for gods på bane.


– Og så er det sjø og havn. Hva er status her?


- Sjø og havn er en ny stor satsing fra NHO LT. Grunnen til det er at verdikjeden her har en svært viktig funksjon for godstransporten både i dag og i fremtiden. Generelt er Norge langt fremme, faktisk verdensledende, når det gjelder innovasjon i maritim sektor. Det gjelder å utnytte dette på en god måte fremover, noe vi har gode forutsetninger for å klare.


- Hvor står vi nå i det grønne skiftet?


- Jeg mener vår sektor ligger rimelig godt an til å klare målsettingen frem mot 2030. Det skyldes ikke først og fremst myndighetene, men det arbeidet og de investeringene som gjøres i næringslivet. For å sikre dette bør Regjeringen se til hvilket arbeid som gjøres bl.a. i Grønt Landtransportprogram, og støtte dette arbeidet med noe mer midler enn de beskjedne kronene som har vært tilfelle så langt.


– Samhandling er ikke bare viktig, men også en dyd av nødvendighet. Hvordan er samhandlingen i næringen i dag?


- Med de utfordringene vi ser fremover tror jeg det blir viktigere å samhandle både internt i sektoren/bransjen og over landegrensene. Jeg tror også våre medlemsbedrifter ser dette. Men dette må gjøres på en klok måte slik at man ikke utfordrer konkurranselovgivningen.


- Hvordan står det til med rekrutteringen i bransjen?


- I NHO LT er vi spesielt opptatt av dette, og vi har et kurs/kompetanseprogram og et trainee-program som støtter opp om dette. Det største rekrutteringsbehovet har vi på sjåførsiden, og her har vi et godt samarbeid med andre aktører med samme behov, f.eks. bussbransjen. I mange år har vi nytt godt av utenlandske sjåfører i Norge, men nå har den situasjonen endret seg av forskjellige årsaker, slik at vi i større grad må tenke annerledes fremover.


- Hva er bransjens kompetansebehov?


- I forhold til det tradisjonelle kompetansebehovet i bransjen, er vi i ferd med å ruste oss for den økte etterspørselen etter kunnskap, innen bl.a. digitalisering, datateknologi og teknisk kompetanse. I tråd med utviklingen vi har beskrevet over, må vi følge opp med et kompetansetilbud tilpasset dette.


– Og så er det dette med bransjens omdømme. Hva er situasjonen her?


- Vi har i år satt i gang et stort prosjekt knyttet til bransjens omdømme. Styret i NHO LT fikk nylig presentert en omfattende måling av bransjens omdømme, og som overrasket de fleste positivt. Vi er nå i ferd med å gå nærmere gjennom dette, og skal bl.a. å se på hvordan vi skal ta dette prosjektet videre. Så følg med, avslutter NHO Logistikk og Transports adm. direktør Are Kjensli dette intervjuet med Logistikknyhetene.no.


Les også dette:









Comments


Les flere artikler

Reklame

image.png
image.png
image.png
image_edited.jpg

Logistikknyhetene

Les alle artikler på Logistikknyhetene

Gå aldri glipp av en artikkel!

Ingen tidsbegrensning. Abonnementet løper til det sies opp.
Tilbudet gjelder nye abonnenter.

bottom of page