Amazons Sverige-sjef Gulfem Toygar har tatt solid grep om det svenske markedet.
Mandag hadde hun og hennes Amazon-team besøk av forvaltningsminister Erik Slottner på selskapets Stockholm-kontor.
Toygar kunne fortelle den svenske ministeren at det i dag er mer enn to millioner brukere av Amazon.se.
– Teamet mitt og jeg ser frem til å fortsette å betjene våre kunder med et bredt spekter av varer, og med raske leveringer og vennlige priser, fremhever Toygar.
Og hun fortsetter:
– Sammen med mine kolleger Susann Hjort og Karin Lindström ga vi forvaltningsminister en oversikt over vår tilstedeværelse i Sverige, og om hvordan vi bruker digitale løsninger, inkludert AI, for å holde kundene våre trygge og støtte konkurranseevnen til svenske virksomheter.
Den svenske Amazon-sjefen legger ikke skjul på at Sverige er et avansert land innen digitalisering, og med digitalt modne kunder og verdensledende innovative selskaper.

Mandag hadde Gulfem Toygar og hennes Amazon-team besøk av forvaltningsminister Erik Slottner på selskapets Stockholm-kontor.
Et stort potensial
Toygar understreker også at det ligger et betydelig potensial for mer vekst og eksport, spesielt når det gjelder SMB.
– Vi er forpliktet til å fortsette å støtte utdanning, coaching, tilgang til digitale verktøy og tjenester, inkludert AI og ML. I den forbindelse setter vi pris på å samarbeide med den svenske regjeringen for å øke konkurranseevnen til svenske SMB, sier Toygar.
Gulfem Toygar har hatt den sentrale lederrollen siden lanseringen av Amazon Sweden høsten 2020.
Den gangen var svenske kunder lite kjent med horisontale markedsplasser som den Amazon tilbyr. Tre år senere har Amazon.se nådd 15. plass av 250 på Market Magazines liste over de største e-handelsselskapene i 2023.
– Nå er det faktisk slik at halvparten av varene kunder kjøper ikke selges av Amazon, men av mange SMB-er rundt om i verden, og som har oppdaget hvor enkelt det er å nå en stor kundebase gjennom butikkene våre. I dag har vi over 1000 svenske bedrifter som selger på Amazon, og med over 1,7 milliarder svenske kroner i eksportsalg. Vi jobber hver dag for å støtte enda flere SMB-er med å oppdage verktøyene våre, sier Toygar.