Posten Bring-ledelsen tilbakeviser påstander og er grunnleggende uenig med Fagforbundet som hevder at yrkessjåførene går ned i lønn.
(Bilde: Posten Brings pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen)
Konsernets sjåfører frykter at mange av de unge vil si opp, og at rekruttering blir vanskeligere når det kommer ut i media hvordan Posten behandler sine ansatte.
Fagforbundet påstår at yrkessjåførene vil gå ned i lønn når all yrkestransport samles i det heleide datterselskapet Posten Bring Bildrift.
– Ingen av våre sjåfører taper på denne endringen. Alle beholder lønn, pensjon og vil bli kompensert for eventuelle særlige Posten-tillegg, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen.
Det er i et svar til NTB at han avviser påstandene om at ansatte vil gå ned i lønn som følge av omorganiseringen:
– Forslaget er at vi samler all yrkestransport i vårt heleide datterselskap Posten Bring Bildrift. Vi jobber med å bygge Norges største og mest profesjonelle arbeidsplass for yrkessjåfører, sier Tjønndal Pettersen.
Han slår også fast at ingen av Posten Brings sjåfører kommer til å gå ned i lønn, og legger til at drøftinger pågår og ingen formell beslutning er tatt.
Ifølge Posten vil endringene omfatte rundt 800 sjåfører og ledere, og at flyttingen vil skje innen 15. mars 2024.
Grunnleggende uenig
Pressesjefen understreker at Posten Bring er grunnleggende uenig i Fagforbundets fremstilling av saken, både hva gjelder endringene og samarbeid.
– Vi har også denne gangen jobbet sammen med Fagforbundet og hatt dialog om saken flere måneder for å komme fram til gode løsninger. Vi er derfor veldig overrasket over denne fremstillingen som kommer før drøftingen er ferdig, skriver Pettersen til NTB.
Posten-ansatte på sin side frykter minstelønn og dårligere arbeidsvilkår når yrkessjåførene i Posten flyttes over i et eget datterselskap. Fagforbundet advarer mot dårligere vilkår for ansatte og tillitsvalgte.
– De ansatte føler seg sviktet av egen arbeidsgiver. Som en av de seriøse virksomhetene går Posten nå i retning av de useriøse i transportbransjen, sier leder av Fagforbundet Post og Finans, Gerd Øiahals, til NTB.

LO-forbundet organiserer yrkessjåførene i Posten, som nå skal flyttes over til datterselskapet Posten Bring Bildrift AS.
Fagforbundet mener at kjernen i Postens omorganisering er å kutte kostnader ved å få sjåførene over på nye lønns- og arbeidstidsvilkår, noe som er mer på linje med vilkårene konsernet er kritisert for å tilby sjåførene i BTL og andre Bring-selskap.
– At et statlig eid selskap driver sosial dumping burde ikke skje, sier tillitsvalgt og yrkessjåfør Jan Erik Bakker til Fri Fagbevegelse.
Pr. i dag har sjåførene i de røde Posten-bilene andre lønns- og arbeidsvilkår i sin tariffavtale, enn kollegene i de grønne trailerne og bilene fra Bring-selskapene.
Bakker forteller om stor frustrasjon blant sjåførene over at Posten vil presse gjennom sin plan, til tross for entydige signaler fra de ansatte.
– Dette er veldig lite gjennomtenkt. Med Black Friday og jula foran oss, med høysesong av varer som skal leveres, skjønner jeg ikke at de tør. Posten har masse dyktige yrkessjåfører, og de trenger flere, påpeker han.
Nå frykter Bakker at mange av de unge vil si opp, og at rekruttering blir vanskeligere når det kommer ut i media hvordan Posten behandler sine ansatte.
– Medlemmene er frustrerte. Det skjønner jeg godt. Vi er en lavlønnsgruppe, og nå vil Posten kutte 100 millioner i lønnskostnader. Da vil det ramme oss, så det er lett å forstå håpløsheten og frustrasjonen. Som forbundsleder Gerd Øiahals sier; dette handler om tariffdumping. For meg er dette sosial dumping, i regi av et statlig eid selskap, sier Bakker.
Ifølge Posten Bring-ledelsen gjøres endringene for å sikre fremtidig konkurransekraft og trygge arbeidsplasser.