ColliCare Logistics tester nå bærekraftige logistikkløsninger med elektriske Volvo Trucks. Og Volvo øker serieproduksjonen av el-lastebiler.
Lasten er gods fra Solar Norge AS mellom Gardermoen og Førde.
– Jeg kan jo ikke være annet enn stolt og glad over å fortelle om denne begivenheten, og hvor en av våre transport-partnere er involvert, sier Peter Stangeland til Logistikknyhetene.no.
Stangeland tiltrådte stillingen som Vice President Operations i Solar Norge AS 1. juni.
– Og hva omfatter dette prosjektet?
– El-lastebilene testet en distanse på 430 kilometer. Dette med positive resultater selv om det selvfølgelig krevde litt lading, foreller Stangeland.

Peter Stangeland, Vice President Operations i Solar Norge AS.
– Og hva er veien videre?
– Testingen med elektriske el-lastebiler vil fortsette på destinasjoner der ladeinfrastruktur er til stede, sier Solars Vice President Operations.
Han er stolt over at en av Solars transportpartnere, ColliCare, tester elektriske trekkere på distanse.
– Det synes vi jo er kjempespennende når dette gjøres med våre varer. Lade-infrastruktur for denne type kjøretøy er jo ikke helt på plass for hurtiglading enda. Men det er jo superbra at de tester ut med dagens kapasitet på vanlig rutetransport mellom terminaler, sier Peter Stangeland til Logistikknyhetene.no.
Øker serieproduksjonen
Volvo Trucks øker volumene av elektriske lastebiler og starter serieproduksjon av tunge batterielektriske lastebiler også ved fabrikken i Ghent, Belgia. Dette betyr at Volvos elektriske lastebiler nå bygges ved fire produksjonsanlegg, tre i Europa og ett i USA.
– Jeg er spent! Fabrikken i Ghent er vår største, så dette er en veldig viktig milepæl. Nå kan enda flere transportselskaper bytte til elektrisk med Volvo, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.
Tre forskjellige elektriske modeller vil bli bygd i Ghent – Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX Electric. Disse lastebilene kan tilpasses til et vidt spekter av transportoppgaver.
– Våre lastebiler er godt likt for sin enestående kvalitet, sikkerhet, design og komfort for sjåføren. Jeg er glad for at våre kunder kan få alle disse fordelene og på samme tid frakte varer uten å slippe ut CO2, sier Roger Alm i pressemeldingen.
Fabrikken i Ghent er Volvo Trucks’ største produksjonsanlegg med en årlig kapasitet på omtrent 45 000 lastebiler. De elektriske lastebilene blir montert på samme plattform og produksjonslinje som diesel- og gassdrevne lastebiler. Denne måten å organisere produksjonen på gir fabrikken stor fleksibilitet til å håndtere forskjellige varianter og behov. Batteripakkene blir levert av det nylig åpnende batterimonteringsanlegget i Ghent, som ligger rett ved produksjonslinjen.
Først ut med elektriske lastebiler

Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks
Ghent er den fjerde av Volvo Trucks’ fabrikker som starter produksjon av elektriske lastebiler. Først ut var Blainville i Frankrike, hvor Volvo startet med å bygge elektriske lastebiler for avfallhåndtering og bydistribusjon i 2019. Ett år senere startet anlegget i New River Valley i USA serieproduksjon av Volvo VNR Electric, som ble utformet for regional transport. Deretter ble en viktig milepæl nådd i fjor, da Volvo Trucks, som første produsent i verden, startet produksjon av tunge elektriske lastebiler ved fabrikken i Tuve, Sverige.
Så langt har Volvo Trucks mottatt ordre, inkludert intensjonsavtaler, på rundt 6000 elektriske lastebiler i 42 land på seks kontinenter.
– For bare få år siden trodde mange at det var umulig å elektrifisere tungtransport med lastebil. Men vi bestemte oss tidlig for at elektrifisering er vår hovedplan på veien mot nullutslipp. Nå kan vi tilby et bransjeledende modellutvalg av spesialbygde elektriske lastebiler, som er i kommersiell drift i hele verden, sier Roger Alm.
– Men for at det store elektriske skiftet skal skje må myndigheter handle nå og tilby insentiver for dem som investerer i ny teknologi, øke kapasiteten i kraftnettet og innføre CO2-avgifter for å gjøre bærekraftig transport mer konkurransedyktig, sier Alm.