Ursula von der Leyen døpte fremtidens skip

av

Denne uken ble det banebrytende containerskipet Laura Mærsk døpt i København av EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen.

Det er å betrakte som en historisk milepæl og begivenhet innen global shipping.

En ny grønn, industriell revolusjon er for lengst i gang.

Det første skipet som seilte med Maersk-stjernen i baugen var dampskipet Laura. Skipet som ble designet under den industrielle revolusjonen forvandlet samfunnet for hvordan vi skulle produsere og forbruke energi.

– Nå, mer enn et århundre senere, omfavner vi en ny industriell revolusjon. Men nå er vi inne i en tid med grønn karakter, sier Robert Maersk Uggla, styreleder i A.P. Moller Holding.

Han fremhever at Laura Mærsk er designet for å drives frem av grønn metanol, og at dette har blitt en reell katalysator for bransjeendring med bred tilhengerskare.

– Jeg takker oppriktig våre kolleger i A.P. Møller – Maersk og dets partnere for den ekstreme innsatsen for å gjøre skipsfarten grønn, sier Maersk Uggla.

Ursula von der Leyen døpte fremtidens skip

Denne uken ble det banebrytende containerskipet Laura Mærsk, døpt i København av EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen.

Seremonien og dåpen av verdens første metanolaktiverte containerfartøy i Danmarks hovedstad torsdag er å betrakte som en historisk milepæl og begivenhet innen global shipping.

Det var skipets gudmor, von der Leyen, som døpte fartøyet ved å knuse en champagneflaske over baugen.

Foruten gudmoren talte også Maersk-styreleder Robert Uggla og Maersks administrerende direktør Vincent Clerc under seremonien.

En ny grønn, industriell revolusjon er for lengst i gang.

Det første skipet som seilte med Maersk-stjernen i baugen var dampskipet Laura. Skipet som ble designet under den industrielle revolusjonen forvandlet samfunnet for hvordan vi skulle produsere og forbruke energi.

– Vi omfavner en industriell revolusjon

Maersks styreleder, Robert Maersk Uggla

– Nå, mer enn et århundre senere, omfavner vi en ny industriell revolusjon. Men nå er vi inne i en tid med grønn karakter, sier styreleder Robert Maersk Uggla.

Han fremhever at Laura Mærsk er designet for å drives frem av grønn metanol, og at dette har blitt en reell katalysator for bransjeendring med bred tilhengerskare.

– Jeg takker oppriktig våre kolleger i A.P. Møller – Maersk og dets partnere for den ekstreme innsatsen for å gjøre skipsfarten grønn, sier Maersk Uggla.

Laura Maersk er en historisk milepæl for frakt over hele verden.

Maersk fremhever at denne begivenheten viser gründerånden i selskapet, og som har preget Maersk siden grunnleggelsen.

– Dette fartøyet beviser at vi som industri-bedrift kan forenes gjennom målbevisst innsats og partnerskap, noe som bidrar til en optimistisk vei mot en bærekraftig fremtid. Dette nye grønne fartøyet er gjennombruddet vi trengte, men vi har fortsatt en lang vei å gå før vi kommer helt til null, ifølge CEO, Vincent Clerc.

Han understreker at dåpen av et banebrytende skip for å dekarbonisere både frakt og forsyningskjeden er et spesielt øyeblikk i skipsfartshistorien, og et nytt bevis på at entreprenørånden i Maersk siden grunnleggelsen lever i beste velgående.

Maersk har et ambisiøst 2040-mål om netto null utslipp av klimagasser og har som mål å transportere minimum 25 % av skipslasten ved bruk av grønn brensel innen 2030.

Containerskipet på 2100 TEU (tjue fot-ekvivalenter) er et viktig skritt mot målet og gradvis fornyelse av hele Maersk-flåten, og som utelukkende skal drives på grønt drivstoff.

Maersk har 24 nye metanolfartøy på bestilling for levering mellom 2024 og 2027.

Maersks CEO, Vincent Clerc flankert av EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen og styreleder Robert Maersk Uggla.

Fakta: Maersk

A.P. Møller – Maersk er et integrert logistikkselskap som jobber med å koble sammen og forenkle kundenes forsyningskjeder. Som en global leder innen logistikktjenester, opererer selskapet i mer enn 130 land og sysselsetter over 100.000 mennesker.
Maersk har som mål å nå netto nullutslipp innen 2040 på tvers av hele virksomheten med ny teknologi, nye fartøyer og grønt drivstoff.

Annonsering

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten.    

Redaktør
Per Dagfinn Wolden
Mobil: 934 47 165

Tips og annonsering

%d bloggere liker dette: