Scan Global Logistics (SGL) og Alfa Laval lanserer sin første elektriske lastebil for grenseoverskridende transport
Selskapene kunngjorde det i en pressemelding fredag.
SGLs og Alfa Lavals første elektriske Scania-lastebil er en del av deres nullutslippspartnerskap.
Med utgangspunkt i en felles visjon og forpliktelse til å skape en mer bærekraftig logistikkindustri, vil den nye lastebilen lede veien videre for å redusere CO2-utslipp fra veitransport.
Alfa Laval og SGL markerer nå en betydelig milepæl i deres felles bærekrafts-reise.
El-lastebilen, som er produsert i nært samarbeid med Scania, vil ha en kjørerute mellom Alfa Lavals produksjonssteder i Sverige og SGL i Danmark.
Den muliggjør en CO2-besparelse på 5,3 tonn årlig. Utslippsreduksjonen vil hjelpe Alfa Laval med å nå målet om å bli karbonnøytral innen 2030.
– Alfa Laval har ambisiøse bærekraftsmål. For å lykkes må vi samarbeide med de rette partnerne på tvers av bransjedisipliner, og dette er et utmerket eksempel hvor vi med felles innsats vil redusere CO2-utslipp fra transport, en viktig del av vår karbonnøytrale transformasjon, sier Per Sandberg, Vice President Operations, Head of Parts Distribution and Logistics i Alfa Laval.
Steen Søgaard, Regional CEO Nordics, utdyper partnerskapets felles innsats:
– Vi er glade for å ta fatt på denne reisen i nært samarbeid med en av våre nøkkelkunder, Alfa Laval. Med vårt sterke partnerskap var den elektriske lastebilen et naturlig neste skritt for å utvikle virksomheten vår ettersom vi deler det felles målet om reduksjoner i CO2-utslipp.

Scan Global Logistics gir allerede kunder bærekraftige logistikkløsninger som tilbyr CO2e-reduksjoner på 50-100 % gjennom endringer i transportmåter, overgang til lavutslippsdrivstoff og optimalisering av kundenes logistikkoppsett.
– Dette er en ny måte å drive forretning på. Normalt driver Scania forretninger med lastebilselskaper, ikke transportleverandører. Jeg er veldig glad og stolt over at vi har lykkes med dette prosjektet. Vi ønsker å muliggjøre skaleringen av elektrifisert tungtransport for å være utslippsfri til en konkurransedyktig kostnad, samtidig som vi viser gjennomførbarheten. Som partnere i Exponential Roadmap Initiative og en del av 1,5°C Supply Chain Leaders-gruppen, er vi forpliktet til å aktivt samhandle om bærekraftige løsninger for å dekarbonisere globale forsyningskjeder med likesinnede selskaper som Alfa Laval, sier Martin Andersen, global leder for bærekraft.