Hong Kong International Airport (HKIA) opprettholdt posisjonen som verdens største fraktknutepunkt i 2022. Og nå skal det investeres ytterligere innen godssegmentet.
(Bilde: Shutterstock)
I fjor ble Hong Kong International Airport (HKIA) rangert som verdens travleste flyfraktknutepunkt, og det til tross for at volumet falt med 16,5 % til 4,2 millioner tonn gods.
Fallet var det tredje største blant verdens ledende 20 lasteknutepunkter. Shanghai PVG og Dubai DXB var de eneste som rapporterte større fall, ettersom Covid-restriksjoner for reisende og arbeidere begrenset flyselskapets operasjoner, skriver Air Cargo News.
Adm. direktør for godshåndteringen i HKIA, Wilson Kwong, sier at nedgangen var en refleksjon av utviklingen i den store verden, og peker på høye renter og energikostnader, samt virkningen av konflikten i Ukraina.
Lastevolumene har fortsatt å falle i år som følge av at industrien sliter fortsatt.
Investerer for fremtiden

Irene Lau (Foto: HKIA)
Til tross for dette skal HKIA fortsette å investere for fremtiden.
Daglig leder for luftfartslogistikk, Irene Lau, forteller at det skal investeres i flyplass-infrastruktur med fokus på premiumlast og e-handelssegmentene.
Hun fremhever også at det gigantiske logistikksenteret på 380.000 m2 til e-handelsgiganten Alibaba blir det tredje største lageret i Hong Kong når det åpner.
– De største varehusene i Hong Kong som konsentrerer seg om sjøfrakt og flyfrakt har aldri bygget i denne størrelsesorden, sier Lau.
Logistikk-giganter på plass
Tidligere i år utvidet DHL Express sin sentrale Asia-hub på flyplassen for å møte økende volumer, en investering på 2,9 milliarder (Hong Kong Dollar).
Ved full kapasitet forventes den årlige gjennomstrømningen til det utvidede navet å øke med 50 % til 1,06 millioner tonn årlig.
Lau forteller også at et nytt postoverføringssenter er under utvikling for Hong Kong Post og China Post. Denne investeringen vil fokusere på grenseoverskridende post og e-handel mellom Kina og resten av verden.
Anlegget på rundt 120.000 m2 forventes å åpne i løpet av året.
Lau forteller at flyplassen har flyvninger til 160 destinasjoner over hele verden og 40 destinasjoner i Kina.
En av de største utviklingene på flyplassen de siste årene har vært tillegget av en tredje rullebane. Denne banen er allerede i bruk. Den midterste er midlertidig stengt grunnet vedlikehold.
Derfor vil det fullverdige tre-rullebanesystemet være operativt først neste år. Da vil flyplassen øke sine flybevegelser fra 68 til 102 i timen.