Tirsdag reiste samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til Bergen for å åpne Nygårdstangen godsterminal. Han ga også stor anerkjennelse til byggingen av Norges første grønne godsterminal som er tilrettelagt for elektrisk drift. – Den er bygget på både kortere tid enn først antatt, og for en billigere penge, ja, til betydelig lavere kostnader, understreker samferdselsministeren.
Den totale kostnadsrammen var på 3,8 milliarder, men endte altså betydelig under.
Endringen av selve godsterminalen, ombyggings-kostnadene, representerer rundt 600 millioner kroner av totalkostnadene.
Det var en samferdselsminister i storform som sto for den offisielle åpningen av den lenge etterlengtede, miljøvennlige terminalen.

Det var stort oppmøte da Nygårdstangen godsterminal ble offisielt åpnet tirsdag.
Nå kan Bergen skilte med at Vestlandets hovedstad har landets første godsterminal som kan driftes utslippsfritt, og som kan møte Norges klimamål ved å flytte gods over fra vei til tog. Nygårdstangen godsterminalen kan alene håndtere tilsvarende 40.000 trailere i året mellom Oslo og Bergen.

Oskar Stenstrøm, godsdirektør i Bane Nor, var der.
Selve godsterminalen har nye, lange og elektrifiserte spor og brede lastegater. Det nye inn- og utkjøringsområdet er også klart, og det er bygget nye ramper til å losse nye biler som kommer til Bergen med godstog.

Ingvild Storås, adm. direktør i CargoNet, var der.
Det er også installert strømuttak til kjølecontainere og det elektriske løfteutstyret som skal betjene terminalen på sikt.De nye administrasjonsbyggene, som forsynes med strøm fra solcellepanel på taket og av fjernvarmeanlegg, er allerede tatt i bruk.
Ombyggingen har mer enn doblet godskapasiteten på terminalen, og vil også gjøre driften langt mer effektiv enn tidligere.

De var der: Konferansier og arrangør, Bane Nors Vibeke Skontorp, CargoNet-sjef Ingvild Storås, Brings Gøran Andreassen og adm. direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport.
Godt jobbet
Åpning av Norges første utslippsfrie godsterminal på Nygårdstangen i Bergen ble ikke til av seg selv. Gods-kunder som hadde fått oppdraget med åpningsseremonien roses.
Og det rettes en spesiell takk til Vibeke Skontorp som konferansier og arrangør, og for godt utført jobb. Takk får også Ove Andre Algrøy, og som har vært pådriver til å få terminalen utslippsfri.
Prosjektlederen

Robert Lona
Robert Lona, daglig leder/konsulent i Uliveto Consulting, er prosjektlederen bak strategiprosjektet for ombygging av Nygårdstangen, samt for overordnet design.
– Og hva ligger så i det, Robert Lona?
– Det har vært å utvikle strategier fra gammelt til nytt, for så å presentere dette for konsernledelsen i Bane Nor, og som står bak prosjektet, forteller Lona til Logistikknyhetene.no.
Bane Nors godsdirektør, Oskar Stenstrøm, er prosjekteier.

.