Byggestart for ny Oslofjordtunnel til 6,5 milliarder

av

Regjeringen setter av penger til Oslofjordtunnelen i statsbudsjettet for neste år. Spaden skal i jorda i 2024. Den totale prislappen er 6,5 milliarder kroner.

(Illustasjon: Slik ser Vegvesenet for seg tunnelportalene på Verken i Hurum i Asker kommune. Ill. Statens vegvesen)

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) slapp nyheten på gangbrua over E134 i Frogn mandag.

Han fortalte dette til en rekke lokalpolitikere fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fra begge sider av fjorden.

Noen hundre meter lenger vest stuper veien ned under Oslofjorden og kommer ut igjen i Asker på motsatt side, skriver NRK.

Mareritt

Det har vært flere mareritt-tilstander med branner og ulykker, og med hyppige stengninger i årevis.

NHO, lastebilbransjen og kommunene på begge sider av fjorden har lenge kjempet for å få et løp nummer to på plass.

Det har vært stor frustrasjon i næringslivet over stadige stengninger, og som i stedet har måttet kjøre rundt på allerede overbelastede veier gjennom Oslo.

De er frustrerte over at stadige stengninger gjør at de i stedet må kjøre rundt på allerede overbelastede veier gjennom Oslo.

– Ikke bra for folk og næringsliv

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Per Dagfinn Wolden

– Det er ikke bra for befolkningen som skal på arbeid, og det er åpenbart heller ikke bra for næringslivet som skal ha godset fram, sier Jon-Ivar Nygård til NRK.

NHO legger vekt på at en nytt løp i Oslofjordtunnelen også vil redusere trafikken inn til og gjennom Oslo.

– Dette er en viktig satsing som vil redusere reisetiden mellom øst og vest for store deler av norsk næringsliv, sier regiondirektør i NHO Viken Oslo, Vegard Einan.

Håpet ble tent

Håpet ble tent da Statens vegvesen i fjor vår satte Oslofjordtunnelen helt øverst på sin liste over hvilke veiprosjekter som de ville prioritere.

Fire prosjekter blir regnet som gryteklare. Det betyr at det kun trengs grønt lys fra Stortinget før Vegvesenet kan lyse ut anbud og sette i gang:

  • E134 Oslofjordforbindelsen (Viken) – 6,5 milliarder kroner
  • E134 Røldal – Seljestad (Vestland) – 4 milliarder kroner
  • E6 Megården – Mørsvikbotn (Nordland) – 12,4 milliarder kroner
  • E16 Hylland – Slæen (Vestland) – 1,9 milliarder kroner

Skuffelsen var derfor stor da ingen da ingen av dem fikk plass i årets budsjett. En av grunnene var krigen i Ukraina.

I mai i år la Vegvesenet fram årets ønskeliste med de samme veiene på topp fire.

Så kom det budsjettlekkasjer

For to uker siden kom finansminister Trygve Slagsvold Vedum med en budsjettlekkasje i i Nordland, midt i lokalvalgkampen, hvor han lovte milliarder til ny E6. Dermed ble håpet tent for flere.

Finansministeren ble skremt av trange tunneler på E6, og innså at her måtte det milliarder til for å bygge ny vei.

Og i dag røpet altså Jon-Ivar Nygård at han vil gi grønt lys for ny Oslofjordtunnel.

– Nå skal selvfølgelig statsbudsjettet vedtas. Men vi har ingen grunn til å tro at dette ikke er prosjekt som vil høste bred oppslutning i Stortinget, sier samferdselsministeren.

Nygård vil imidlertid ikke love noe når det gjelder de to prosjektene i Vestland, men som også står på Vegvesenets topp fire-liste.

– Man kan jo avvente statsbudsjettet og se om det dukker opp noe der. Eller så er det jo kommende statsbudsjetter, sier Jon-Ivar Nygård.

Annonsering

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten.    

Redaktør
Per Dagfinn Wolden
Mobil: 934 47 165

Tips og annonsering

%d bloggere liker dette: