– Norge trenger en gründermafia
Norge lider av for høy bedriftsdødelighet og for lav vekstrate. Kuren kan ligge i mafialignende tilstander. Med flere gründer- og vekstfabrikker, som PayPal-mafiaen, Startuplab og Delivery Hero kan Norge kurere den høye bedriftsdødeligheten og den lave vekstraten. Det skriver FoodorasMads Dokka Blybakken om i denne kronikken. Han diskuterer gjerne de rette ingrediensene i den beste vekstcoctailen.
Av Mads Dokka Blybakken, Kommunikasjonssjef i Foodora Norway
(Bilde: – Bare i Norden har 28 enhjørninger gitt liv til over 180 nye teknologidrevne vekstselskaper, skriver Mads Dokka Blybakken. Foto: Foodora.)
Teknologi
Jeg snakker ikke om den italienske Cosa Nostra eller Japans Yakuza, men den såkalte PayPal-mafiaen.
PayPal-mafiaen er et begrep som brukes for å beskrive tidligere ansatte fra fintech-giganten PayPal, og som har startet eller videreutviklet suksessfulle, teknologidrevne vekstselskaper. En slags gründer- og vekstfabrikk.
Blant medlemmene er LinkedIn-gründer Reid Hoffman, YouTubes tre grunnleggere og en mann med for lang gründerliste til å ramse opp: Elon Musk.
Mens tradisjonelle mafiaer er lukkede samfunn med omerta, en streng taushetsplikt, bidrar grupperinger som PayPal-mafiaen til å spre kunnskap og erfaring. Sånt kan bidra til å kurere Norges høye bedriftsdødelighet og øke veksttakten.
Den norske bedriftsdødeligheten er nemlig for høy. To av tre nyetablerte selskaper overlever aldri sine første fem leveår. Ser vi kun på nyoppstartede bedrifter med aktivitet, er det under halvparten som overlever fem år.
Den norske vekstraten er for lav. Siden 2019 er det blitt færre gaseller og høyvekstselskaper. Vi kan ikke se bort fra pandemieffekten som ga spesielt teknologidrevne vekstselskaper en boost, men allerede før pandemien var det sterke svingninger i antallet gaseller og høyvekstselskaper.
Vi trenger gründer- og vekstfabrikker som PayPal. I kjølvannet av enhjørningene og gasellebedriftene kommer nemlig en ny generasjon vekstselskaper. Bare i Norden har 28 enhjørninger gitt liv til over 180 nye teknologidrevne vekstselskaper. Retter vi blikket til kontinentet, ser vi at over 1000 nye slike selskaper er resultatet av rundt 200 enhjørninger som Skype og Foodoras morselskap, Delivery Hero.
Et norsk eksempel på en vellykket gründer- og vekstfabrikk er StartupLab. De har mestret kunsten å ta i bruk erfaring og kapital fra suksessfulle gründere for å dyrke frem nye veksteventyr som Otovo, Remarkable og Kahoot.
Aktører som StartupLab gir oppstartsselskaper kompetanse, kapital og kunder. Den vekstcocktailen trenger flere norske bedrifter.