Godsbransjen rammet etter brukollaps. Nå krever NHO Logistikk og Transport at jernbaneselskapene kompenseres.
(Bilde: CargoNet-sjef Ingvild Storås prøver å holde smilet oppe, til tross for en vanskelig situasjon.)
Dovrebanen vil være stengt over lang tid på grunn av kollaps av Randklev bru ved Ringebu.
Selv om Rørosbanen nå er delvis åpnet for godstransport, vil det likevel oppstå store forsinkelser, lav kapasitet og mangel på diesel-lokomotiv, skriver NHO LT i en pressemelding onsdag.
I meldingen ber de regjeringen om å kompensere jernbaneoperatørene som taper millioner, og som har et stort behov for økonomisk hjelp.
– Vi vurderer situasjonen for bransjen som kritisk, sier NHO LTs adm. direktør, Are Kjensli.
– En fortvilt situasjon
Og CargoNets adm. direktør Ingvild Storås understreker at dette er en fortvilet situasjon.
Tidligere var det en kompensasjonsordning for ikke-planlagte avvik, men ordningen ble avviklet for noen år siden.
– Vi ber nå om et snarlig møte med samferdselsdepartementet for å redegjøre nærmere for situasjonen, sier Are Kjensli.