– Vi føler oss vel med et bærekraftig innovasjonsløp. Men mellom 600.000 og 700.000 nordmenn er ikke komfortable med digitalisering. Det er en stor utfordring å være tilgjengelig i ytterkantene av Norge.
(Bilde: Sesjonen ble ledet av den ferske avdelingsdirektøren i Nkom, Kamilla Sharma.)
Det understreket Silje Skogstad, Konserndirektør Strategi og kommunikasjon i Posten Bring på Arendalsuka mandag.
Innovasjonskappløp, digitalisering og fremtidens varelevering var sentrale tema på den tradisjonsrike Arendalsukas første dag.

Debatt om innovasjonskappløpet.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) inviterte til sesjonen: «Fremtidens varelevering: bærekraftig innovasjonskappløp eller cowboytilstander».
Kamilla Sharma har fått en sentral rolle med å utvikle Nkom som en effektiv og velfungerende markedsaktør innen ekom og post, og det i en verden hvor teknologi og innovasjon utvikler seg i høyt tempo med klare forventninger fra forbrukerne.
Den digitale grunnmuren og en god robust digital infrastruktur er en sentral del av samfunns- og næringsutviklingen.
Her har Nkom et tydelig ansvar, og med en klar ambisjon om være en pådriver for sikker, effektiv og bærekraftig kommunikasjon for mennesker og samfunn.
– Kostnadene må synliggjøres

Posten Brings Silje Skogstad
Konserndirektør Strategi og kommunikasjon i Posten Bring, Silje Skogstad, understreket da også følgende i sin innledning på Nkoms sesjon på Arendalsuka mandag.
– Foruten å være tilgjengelig i distriktene ønsker vi å nå klima- og miljømålene gjennom blant annet elektrifisering av en bransje som er et utslippsproblem, og ikke minst få på plass en ladeinfrastruktur for tungtransporten. Men vi må samtidig ha med oss at dette koster. Og kostnadene må synliggjøres, sa Silje Skogstad.
– 1,2 milliarder i statsstøtte

Helthjems Anders Lunde Angen
Adm. direktør Anders Lunde Angen i Helthjem benyttet anledningen til å minne Skogstad om at Posten Bring får 1,2 milliarder i statsstøtte for å levere i distriktene.
– Det er diskriminerende, fremhevet Helthjem-sjefen.
Lunde Angen, som leder en av Norges raskest voksende pakkedistributører, understreket også at Posten Bring fikk reell konkurranse da han etablerte selskapet i 2015.
– Vi har blitt flinke på innovative løsninger i en rivende utvikling, og hvor vi har satt en bransjestandard. Nå har Posten Bring kommet etter, sa en fremoverlent Helthjem-sjef.
Han etterlyste mer samarbeid, og at en sammen kunne dra lasset for en bedre tilrettelegging av frakt i eksisterende infrastruktur.
En hurtighandelsbølge

Foodoras Mads Dokka Blybakken
Foodora er en annen utfordrer til Posten Bring, og selskapets kommunikasjonssjef Mads Dokka Blybakken fremhevet følgende:
– Vi har hatt en rivende utvikling på en hurtighandelsbølge siden starten i 2015, og vi skal fortsatt ri på denne bølgen. I tillegg skal vi styrke kjeden gjennom flere bud i gatene, holde fokus på klima, miljø og mer plantebasert mat. Men dette koster også penger for kunden. Og betalingsviljen er nok fortsatt ikke til stede, sa blant annet Blybakken.
Han understreket også at det er dyrt å drive selskap i Norge, og at det å investere i vekst koster.
– Det innebærer at vi må holde fokus på kostnad og flere typer vekst, fremfor å ekspandere til nye byer, sa Blybakken.
Ifølge Foodoras kommunikasjonssjef vil selskapet fremover satse mindre på geografisk ekspansjon, for heller å få kundene til å bruke tjenesten mer.
Foodora er best kjent for leveranse av mat med rosakledde sykkelbud, men har siden etableringen i Norge i 2015 utvidet tilbudet med levering av et større sortiment, samt lansering av dagligvarekonseptet Foodora Markets.
Foodora leverer mat, dagligvarer fra butikker i 24 byer over hele Norge. Selskapet har 5000 bud, 255 administrativt ansatte og 130 ansatte i dagligvarekjeden Foodora Market.
Utforsker

Nylig hadde Blybakken en høytsvevende dag på jobb. Da testet Foodora sin første dronelevering.
Det innebærer at Foodora-budene fort blir fremtidens dronepiloter og robotførere.
– Og slik blir verden for at vi kan. For kan vi innovere, ja, så skal vi innovere, sier Foodoras Mads Dokka Blybakken.