– I disse dager må godstrafikk på bane prioriteres før persontrafikk på bane. Containere kan som kjent dessverre ikke ta bussen.
(Bilde: Tømmertog, Grenland Rail ved Hamar stasjon. Foto: Per Dagfinn Wolden)
Det sier adm. direktør sier Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport (NHO LT).
Også fredag har han vært i dialog med Samferdselsdepartementet, og og hvor tema er HANS og gods på bane.

NHO LTs Are Kjensli. Foto: Per Dagfinn Wolden
Randklev bru ved Ringebu har fått betydelige skader som følge av flom, og det vil ta tid før Dovrebanen vil kunne åpnes for gjennomgående trafikk.
Ifølge Kjensli fører dette til svært begrenset kapasitet for godstog mellom Oslo og Trondheim og videre på Nordlandsbanen, og hvor Rørosbanen er eneste alternativ.
– NHO Logistikk og Transport ser at kapasiteten som er der i dag ikke på langt nær dekker den etterspørselen som er i markedet. Vi mener at Rørosbanen bør bli en prioritert strekning for godstog inntil Dovrebanen igjen er operativ, understreker NHO LT-sjefen, og fortsetter:
– Med det mener vi at godstogenes ruter må legges før persontogene. Persontrafikken bør i denne perioden i hovedsak kunne gjennomføres med buss for tog. Som kjent kan ikke containerne ta buss, sier adm. direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli.