Tirsdag ble endelig kystruteskipene Havila Polaris og Havila Pollux overlevert til Havila Kystruten under en offisiell seremoni på Tersan-verftet i Tyrkia.
(Bildet: Administrerende direktør Bent Martini heiser rederiflagget til Havila Kystruten om bord på Havila Polaris. Til høyre: kaptein Kurt Harald Nærbø. Foto: Martin Giskegjerde/Oclin)
– En merkedag for rederiet, sier administrerende direktør Bent Martini.
Litt ut på tirsdag ettermiddag tyrkisk tid kunne endelig det norske flagget og rederiflagget til Havila Kystruten heises på kystruteskipene Havila Polaris og Havila Pollux, som ligger på Tersan-verftet utenfor Yalova i Tyrkia.
– Nå er vi mål med en prosess som har krevd mye tid, ressurser og tålmodighet. Ikke minst har det krevd mye tålmodighet for vår oppdragsgiver, våre kunder, kystsamfunnene, våre samarbeidspartnere og alle ansatte, sier Martini i pressemeldingen fra selskapet.
– Vi har aldri mistet håpet på en løsning, til tross for at vi har fått presentert nye utfordringer rundt neste sving hele veien. At vi nå endelig er i besittelse av våre egne flotte og toppmoderne kystruteskip med store lugarer og høy grad av komfort for alle om bord er en merkedag for rederiet.
Osman Nurettin Paksu, styreleder på Tersan-verftet, var et naturlig innslag på seremoniene.
– Dette er en fantastisk dag for oss når vi feirer leveringen av de vakre kystrutekipene til Havila Kystruten. Til tross for utfordringer både for oss og Havila Kystruten under byggeprosessen av disse imponerende skipene, er vi veldig glade i dag for å ha levert fire fantastiske skip. Disse er de mest moderne og miljøvennlige skipene på den norske kystruten, og vi er stolte over at disse fire søsterskipene bærer navnet til Tersan-verftet langs den vakre norske kysten. Vi takker også Havila Kystryten og deres samarbeidsvillige representanter for deres støtte og innsats som har gjort disse leveringene mulig. Det har vært en glede å jobbe med dem, sier Paksu.
– Vi ønsker å takke Tersan-verftet for et godt samarbeid og den forståelse og tålmodighet de har vist for våre utfordringer, da spesielt i forhold til hele sanksjonsproblematikken. De har bygget fire fantastiske skip, og uten de og de mange norske leverandører og samarbeidspartnere hadde vi aldri stått her i dag, sier Martini.
– I tillegg har vi hatt egne ansatte her nede i Tyrkia under hele prosessen. Det har vært helt avgjørende for oss å ha egne folk tett på, og jeg takker alle sammen for innsatsen.
Hektiske dager i vente
Havila Polaris skal i rute fra Bergen 17. august, og vil forlate Tersan-verftet først av de to kystruteskipene. Ikke lenge etter er planen at Havila Pollux følger samme vei, før skipet skal i rute fra Bergen 23. august.
– Mannskapene våre flytter straks om bord, og nå skal vi få tollklarert nødvendig utstyr før den siste sjekken. Deretter kaster Havila Polaris loss og setter kursen mot Bergen. Avhengig av værforholdene vi møter hjemover, tar det 10 til 12 dager å ta skipene hjem til Norge. Det betyr at det blir hektiske dager i vente for å klargjøre skipene og gjøre den siste finpussen før vi kan ønske de første gjestene velkommen om bord til jomfruturene med Havila Polaris og Havila Pollux, sier Martini, og fortsetter:
– Fire kystruteskip betyr store verdier og vi ønsket å finne en finansieringspartner som ga oss muligheten til å ta fullstendig eierskap i skipene våre. Vi eier alle skipene våre selv nå, og har med det lykkes med målsetningen vår i refinansieringsprosessen, sier Martini.
– Vi har søkt løsninger hos forskjellige myndigheter og instanser for å finne en lovlig løsning på utfordringene vi kom opp i 24. februar i fjor. Det har blitt brukt store ressurser på juridisk bistand, og med fasit i hånd kan vi nok si at vi har gjennomført og lykkes med en prosess som er helt unik på verdensbasis. Vi er ikke kjent med at andre har funnet en lignende løsning, så dette har vært nybrottsarbeid hele veien, sier Martini.
Hvert av Havila Kystrutens skip er verdsatt til rundt 150 millioner euro, og rederiet har finansiert flåten ved å hente 305 millioner euro hos investeringsselskapet HPS Investment Partners LLC.
I tillegg har rederiets største eiere og investorer bidratt med 65 millioner euro i ny egenkaptial, samt at Havila Holding AS har bidratt med et lån på 20 millioner euro.
Skipenes fremdrift er en hybridløsning hvor en kombinasjon av de 86 tonn tunge batteripakkene og flytende naturgass (LNG) står for kraftproduksjonen. Batteripakkene kan lades når skipene ligger til kai, ved hjelp av ren norsk kraft. Disse løsningene gjør at skipene reduserer CO2-utslippene med opp mot 35 % og de lokale utslippene (NOx og SOx) med 90 % sammenlignet med tilsvarende skip som går på tradisjonelt fossilt drivstoff. Det gjør at man kan kalle skipene til Havila Kystruten de mest miljøvennlige skipene som noen gang har seilt den historiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes.
– For oss er det viktig at vi leverer på vår satsning på klima, miljø og bærekraft. Dette er verken et markedsføringsstunt eller fagre ord. Vi har levert bedre enn kravene som var satt i kontrakten med Samferdselsdepartementet fra første dag Havila Capella og Havila Castor ble satt i drift, sier Martini.
Skipene er også designet, bygget og tilrettelagt for utslippsfrie drivstoffalternativer som hydrogen og ammoniakk. Med dagens teknologi vil gradvis innblanding av biogass redusere CO2-utslippene ytterligere.
– Vi kan seile klimanøytralt allerede i dag, ved å benytte biogass som drivstoff i kombinasjon med batteripakkene. Det handler om tilgang og pris, og nå som vi endelig er ferdig med en komplisert refinansiering kan vi rette blikket mot å finne en løsning for en overgang til biogass, sier Martini.