NCL nådde en ny, stor milepel i juli på veien mot grønnere shipping-løsninger.
Da ble nemlig en vellykket stålskjæring for MV NCL Vestland avsluttet.
– Dette betyr at den første stålplaten til fartøyet er laget og levering er bare et år unna, sier adm. direktør Bente Hetland i North Sea Container Line (NCL.
Hun understreker at sjøfrakt den mest miljøvennlige måten å flytte varer på.
– Det kan gjøres enda bedre

Bransjen trenger et skifte både i tankesett og praksis, ifølge NCL-sjef Bente Hetland.
– Men vi kan gjøre det enda bedre. Det er på tide med en omfattende endring mot bærekraftig skipsfrakt, bransjen trenger et skifte både i tankesett og praksis, sier Hetland og viser til at NCL skal erstatte flåten med metanoldrevne skip.
To skip er allerede i produksjon, og størrelsen betyr at de vil erstatte tre av selskapets nåværende, dieseldrevne skip.
– Så snart nybyggene er satt i drift, er vi på vei til å nå FNs utslippsmål for 2050 allerede i 2025. Vi er stolte av å lede an i dette skiftet i det norske markedet, og håper resten av bransjen følger etter, sier Hetland.
Hun har svar på hvorfor metanol er riktig valg:
– I motsetning til ulike andre biodrivstoff som foreslås å kutte utslipp, er metanol blandbar i vann, og er mindre farlig for miljøet, biologisk nedbrytes raskt ved utslipp. Metanol kan produseres karbonnøytralt. Vi er overbevist om at enhver løsning ikke skal skape nye problemer, og det er derfor vi har valgt metanol som vårt bærekraftige drivstoff, er den klare meldingen ut fra NCLs adm. direktør, Bente Hetland, og som understreker at grønt er den nye standarden.

De to skipene som nå er i produksjon, skal sjøsettes innen 2024