– Det har vært en stor mental omstilling å bevege seg bort fra landselskaper og bygge en enhetlig nordisk organisasjon.
Det forteller en svært godt fornøyd Petteri Nurmi, adm. direktør (CEO) i DB Schenkers Cluster Nordics, etter en ekstrem god start på det nordiske eventyret.
Nurmi har ledet den felles nordiske virksomheten siden 1. april, og hvor fem land ble samlet under én felles ledelse.
– Årets første måneder ble brukt til å forberede seg på endringen og bygge den nye organisasjonen. Siden den gang har fokuset vært på nye metoder mot et nordisk mål, skriver Petteri Nurmi i en pressemelding torsdag.
Han fremhever også at alt i alt er det lett å være fornøyd med starten på det nordiske clusteret og det Schenker har oppnådd:
– Den nye organisasjonen er klar, og folk har startet dette nye eventyret ekstremt godt sammen. Det har vært en stor mental endring å bevege seg bort fra landselskaper og bygge en enhetlig nordisk organisasjon. Så langt har vi gjort det bra, sier Nurmi, og som understreker følgende:
– Vi har ikke gjort denne endringen for oss selv som selskap, men for å tilby bedre transport- og logistikkløsninger for våre kunder. Deres behov er mer omfattende og komplekse enn noen gang før. Nå kan vi tilby fleksible og enkle løsninger som dekker alle de nordiske landene.
En global, markant aktør
Cluster Nordics er en betydelig aktør i hele DB Schenkers verden.
– Vi er et av de store clusterene, noe som betyr at det også stilles forventninger til oss. Vi har en sterk posisjon og markedsandel i alle nordiske land, og det forventes at vi fortsetter å levere gode resultater, sier Nurmi.
Han fremhever at det nå er viktig å fortsette leveransen av beste kvalitet på markedet til våre kunder. – De siste årene har vi investert mye i Norden. Våre terminalprosjekter – som Lempäälä og Ylivieska i Finland, Södertälje i Sverige, Taulov i Danmark og Bergen i Norge – er alle gode eksempler på dette, sier DB Schenkers nordiske cluster-sjef.
Nurmi trekker også frem at selskapet er en pådriver for DB Schenker Groups bærekrafts-program.
– Vi forbedrer også stadig våre digitale tjenester, sier han, og fortsetter:
– Vi ønsker også å være den beste arbeidsgiveren i markedet. Et nordisk cluster utvikler internt samarbeid når alle spiller mot samme mål. Det gjør oss til en mer attraktiv arbeidsplass. Vi kan også tilby flere karrieremuligheter og mange spennende og utfordrende oppgaver.
Nettverket i Norden
Ifølge Nurmi er løsninger som dekker land-, luft- og sjøtransport, samt kontraktlogistikktjenester, Schenkers styrke.
– Vi kan bygge allsidige logistikkløsninger for å møte våre kunders behov, integrere informasjonssystemer og administrere rapportering, sier Nurmi, og viser til at DB Schenker har sterke nasjonale nettverk i alle land i sitt nye cluster.
Sammen utgjør disse en omfattende enhet som betjener kunder med rutegående transport i alle hjørner av Norden.
Nurmi fremhever at Sverige er en økonomisk motor:
– Det er vårt største marked og logistikk-knutepunkt. De har mange lagre som betjener de andre nordiske landene. Dette gir oss gode muligheter for vekst i Finland, Norge og Danmark. Island er også med, og vi er tungt involvert i fly- og sjøfrakt der, sier Nurmi.
Lokal kunnskap og felles effektive prosesser
– Selv når vi skaper en nordisk identitet, er lokal tilhørighet vår ledestjerne. Vi er hele tiden oppmerksomme på lokale forskjeller i lovverk, kultur og språk. Selv om vi identifiserer situasjoner der vi bør forene måten vi gjør ting på, bør ikke alt harmoniseres med makt. Det som skiller oss fra andre operatører er at vi kan tilby alle transporttjenester til alle nordiske land som en enkelt, integrert organisasjon. Denne unike fordelen fremskynder beslutningsprosessen og reduserer internt byråkrati, forteller DB Schenkers nordiske cluster-sjef, og viser til at selskapet alltid har vært sterke innen landtransport.
– Vi tar vare på kvaliteten på veien, og det innenlandske nettverk er ryggraden i vår virksomhet. Samtidig støtter våre landoperasjoner både fly- og sjøfrakt samt lagertjenester, sier han.

– En viktig restrukturering
Ifølge Nurmi er også restruktureringen av salgsorganisasjonen et viktig grep for å nå målet:
– Salg er overført til forretningsenhetene. Med dette kan vi gi enda raskere støtte ved ulike typer henvendelser, slik at kundene har tilgang til den beste kunnskapen og profesjonaliteten til våre ansatte, fremhever han.
Går mot en aktiv høst
Nurmi viser til at det hele tiden handler om endring.
– Men som jeg spådde i april, er det fortsatt en lang endringsreise foran oss. I den nye jobben tilbringer jeg mye tid i Gøteborg, Oslo og København. Jeg liker disse byene veldig godt, da havnen og havet forbinder dem med hjembyen min Turku. Enda viktigere, hvert nordisk sted er hyggelig å besøke fordi folk er varme og hjertelige. Ønsker alle en avslappende sommer og ferie. La oss nyte sommeren for å lade batteriene til høsten, da pleier det å være hektisk. Jeg vil rette en spesiell takk til våre kunder det siste halvåret. Takk for at vi har hatt mye å frakte for dere, avslutter Petteri Nurmi.