– Dette er et stort løft for oss som sender laksen ut til markedet. Det sikrer en effektiv logistikk for levering av sjømat til 150 destinasjoner på det globale markedet, forteller sjefen for Sjømatrådet og konferansier for dagen, Christian Chramer, til Logistikknyhetene.no. Foto: Per Dagfinn Wolden
Det var feststemning på Gardermoen tirsdag når Oslo Airport Cold Storage (OSCC) ble offisielt åpnet. Og Gardermoen skal jo være den mest attraktive utflygningsbasen når sjømatnæringen skal eksportere sine varer ut i verden.
Med åpningen av nytt kjølehotell på Oslo lufthavn Gardermoen er norsk sjømat sikret bedre eksport-forhold.
– Det er bare stort for Norges fremste kystkommune uten kyststripe å få være med på åpningen av dette frysehotellet, sa Ullensaker-ordfører Eyvind Jørgensen Schumacher i sin hyllesttale.

OSCCs styreleder og CEO Sverre Søraa i Coast Seafood AS (t.v.) fikk blomster av Ullensaker-ordfører Eyvind Jørgensen Schumacher. Foto: Per Dagfinn Wolden
Han hadde også med seg blomster (bildet) til CEO Sverre Søraa Coast Seafood AS som en takk for selskapets viktige bidrag for å opprettholde optimismen i kommunen.
Christian Chramer, sjefen i Norges Sjømatråd, var konferansier og sto for åpningen av Oslo Airport Cold Storage.
Sjømatrådets adm. direktør mente det ikke var mer naturlig på en slik dag enn å servere sushibuffet.
Når vi først er inne på fisk og fiskemat så var det kun sushien som var nærheten til fisk på denne åpningsseremonien.
Men det er jo ingenting som har det så travelt som en død laks, så den var vel i buken på ruteflyet eller i lasten på frakteflyet til Asia og Fjerne Østen.
I alle fall så vi ingenting til hel laks på denne åpningen.
Men de glade menneskene var der.
Målet er å styrke næringen og beskytte varene med disse nye kjølefasilitetene. De skal legge til rette for at Oslo lufthavn er den mest attraktive, når sjømatnæringen skal eksportere sine varer ut i verden.

Adm. direktør Roy Egil Skredderberget i OSCC. Foto: Per Dagfinn Wolden
– Denne etableringen er svært viktig nettopp for å sikre dette, fortalte adm. direktør Roy Egil Skredderberget i OSCC til Logistikknyhetene.no på åpningen.
Han understreker også at det har vært viktig å komme frem til et godt konsept, sammen med Avinor, entreprenør og alle involverte i etableringen av et kjølehotell som kan løse kjøleutfordringene for alle aktørene i bransjen.
– Vi har som mål å legge til rette for at Oslo Lufthavn er den mest attraktive, når sjømatnæringen skal eksportere sine varer ut i verden. Denne etableringen er svært viktig for å sikre nettopp dette, sier Skredderberget.
– Dette er et stort løft for oss som sender laksen ut til markedet. Det sikrer en effektiv logistikk for levering av sjømat til 150 destinasjoner på det globale markedet, forteller sjefen for Sjømatrådet og konferansier for dagen, Christian Chramer, til Logistikknyhetene.no.
Og så understreker han følgende:
– Dette er også en viktig synliggjøring av et godt tilbud til speditører og vareeiere som sender fisken over Oslo Lufthavn, forteller Chramer.
En stolt kjølehotell-eier

CEO Sverre Søraa Coast Seafood AS. Foto: Per Dagfinn Wolden
– Vi forventer fortreffelighet i eksporten av norsk sjømat til verden. Vi er en sjømatbedrift som utfordrer omgivelsene våre 360 grader for å skape verdier hele veien, fra produsenter av råvarer til forbrukere, sa Sverre Søraa, CEO og eier av Coast Seafood AS, i sin hilsningstale på åpningsseremonien.
Det var en stolt toppsjef i eksportbedriften Coast Seafood som var med på å slå et slag for flyfrakten, tirsdag, da han åpnet ny kjøleterminal på OSL.
Eieren av kjøleterminalen, Sverre Søraa, var ikke stolt bare ved å være en som pakker og håndterer kjølevarer, men for at Coast Seafood kan være med på å gjøre Oslo lufthavn til en enda større flyplass.
Selskapet er blant de største lakseeksportørene i Norge, og driver nå også en kjøleterminal inne på flyplassområdet.
Her skal laks og andre typer kjølevarer pakkes om, og være noen få timer før de fly-fraktes til det globale marked.
Ønsket om et sjømat- og godssenter har vært et sterkt ønske fra sjømatnæringen i lang tid.
Nå er dette en realitet etter at Oslo Seafood & Cargo Center (OSCC) ble åpnet inne på flyplassområdet tirsdag.
Og det er vel få som ikke mener at etableringen av Oslo Airport Cold Storage er svært viktig for nettopp å sikre en trygg eksport av fersk sjømat til verdensmarkedene.

Sushien var der. Foto: Per Dagfinn Wolden
Det nye kjølehotellet bidrar til stor optimisme innen fiskerinæring, fiskeeksport, transport og logistikk.
Dette skjer ca. et år etter at byggingen startet i andre kvartal i fjor, selv om ideen om hotellet har vært i tankene i over ti år.
Avinor og OSCC signerte kontrakten om bygging 9. mars 2022, noe som sikret at norsk sjømat får bedre eksportforhold.
I tillegg til å sikre norske råvarer med kjøleanlegg, vil en også samtidig redusere klimaavtrykket.

Morten Würgler, BWS, og Monja Solberg, WGH, var der. De har forøvrig tidligere vært Schenker-kolleger. Foto: Per Dagfinn Wolden
Sjømatnæringen og deres samarbeidspartnere har rett og slett fått bedret kjølekjeden for flyfrakt av fersk norsk sjømat fra Oslo lufthavn.
Det 4200 kvadratmeter store kjølehotellet med en kapasitet på rundt 90 flybrett i timen bidrar til å redusere bruken av is i forpakningen av sjømaten, da denne allerede er kald når den flyttes ut i flyene.
Bærekraft er noe av det viktigste Avinor jobber med, da det reduserer behovet for is i fiskekassene. Klimaavtrykket pr. kilo fraktet sjømat reduseres.
For OSCC har det vært viktig å komme frem til et godt konsept, sammen med Avinor, som kan løse kjøleutfordringene for alle aktørene i bransjen.
Bidrar til lønnsomhet

Lufthavnsjef Stine Ramstad Westby. Foto: Per Dagfinn Wolden
– Flyrutene ville vært langt vanskeligere å gjøre lønnsomme uten sjømat i flybuken. Avinor har rigget tomt for OSCCs frysehotell. Vi har dermed lagt til rette for videre vekst og utvikling for sjømatnæringen, sa lufthavnsjef Stine Ramstad Westby på tirsdagens åpningsseremoni.
– Dette er sannelig en stor dag for Avinor, OSCC og hele landet for øvrig. Det er jobbet ti år med dette prosjektet. Men nå er produktet endelig på plass, sa lufthavnsjefen videre.
Hun fremhevet også at dette er et bærekraftig produkt.
– Årlig går det 220.000 tonn fisk ut fra Oslo Lufthavn Gardermoen. Nå ønsker vi bare at dette skal vokse videre, sa Stine Ramstad Westby.
I fjor ble det transportert fisk ut fra Gardermoen til en verdi av 152 milliarder kroner.
Nysgjerrige sjøfrakt-folk

Foto: Per Dagfinn Wolden
Harald Rosså, Head of Airfreight i DHL Global Forwarding Norway og Tom Erling Mikkelsen, Founder of Mikkelsen Consulting AS må en vel si var selvskrevne gjester på åpningen av OCSSs nye frysehotell.
I 2020 etablerte Mikkelsen eget konsulentselskap med hovedvekt på flyfrakt-logistikk. Så han er mer enn normalt interessert i det som skjer av utvikling på flyfrakt-fronten av fisk.
Og det er vel ikke å legge skjul på at det er også i DHL Global Forwardings, Harald Rosså.
– Landet er bygget på fisk

Foto: Per Dagfinn Wolden
Statssekretær Bent-Joacim Bentzen (Sp) i Samferdselsdepartementet fremhevet at landet er bygget på fisk, og at regjeringen tilrettelegger for videre vekst.
– Men vi er avhengig av å få sendt fisken med fly, og da er dette kjølehotellet svært viktig. Og så gir nye fiskeruter penger tilbake og returfrakt. Dette er en vinn/vinn-situasjon, for sjømatnæringen, Avinor og det norske samfunn. Jeg gleder meg til fortsettelsen, fortalte blant annet statssekretæren.
Klippe, klippe, klippe….

Statssekretær Bent-Joacim Bentzen fikk æren av å klippe snoren inn til kjølehallen sammen med styreleder i OSCC Sverre Søraa (t.v.) og adm. direktør Roy-Egil Skredderberget i OSCC. Foto: Per Dagfinn Wolden (ps. fotografen beklager “vingeklippingen” av Roy-Egil Skredderberget).