– Logistikk blir digitalt, også i kontakten med myndighetene.
Det understreket jurist Martin Berntzen Often (bildet) i NHO Logistikk og Transport i sin innledning på Logistikk23 onsdag formiddag.
– Digitoll, og eksportrestriksjoner, nødvendiggjør bedre dokumentasjon på et tidligere tidspunkt, forteller NHO LT-juristen til Logistikknyhetene.no.
Han understreker også at sporing og kontrollrutiner blir avgjørende for fremtiden.
– Dette er vel noe av det nye i forhold til tollregler som er i endring, og som påvirker alle som importerer varer til Norge, sier Berntzen Often.
Men han fremhever også at det nok handler mest om ansvar i logistikk-kjedene, og hvor galt det kan gå hvis en ikke får stell på tollvirksomheten.
NHO LT-juristen snakket om fortolling før grensepassering.
Og som vi vet er avvikling av direktekjøringsordningen en viktig del av dette. Ordningen er en total omgjøring av dagens system, og vil gjelde fra 1. mars 2025.
Han nevner også høringen om direktekjøringsordningen som kom i dag.
– Men evt. synspunkter her blir nok litt overfladisk da jeg ikke har lest så mye av den enda, sier Berntzen Often til Logistikknyhetene.no.
Kimek
NHO LT-juristen kommer også litt inn på situasjonen rundt hjørnesteinsbedriften Kimek i Kirkenes og grensekommunen Sør-Varanger mot Russland.
Dette har jo vært «head lines» i nyhetene om dagen, og hvor samfunnet i nord har vært i helspenn og i frykt for skjebnen til de 85 ansatte ved hjørnesteinsbedriften.
Åsaken til den dramatiske situasjonen er manglende oppdrag, som følge av norske myndigheters sanksjoner mot det russiske regimet.
Dette rammer skipsverftet i Kirkenes, som i hovedsak har hatt russiske skip som kunder.
Hele 70 prosent av omsetningen til Kirkenes-verftet Kimek kommer fra den russiske fiskeriflåten i Barentshavet.
Lite nytt i Vika kino
Ellers var det lite nytt i den ferske vareeier-undersøkelsen som ble presentert på Logistikk23 i Vika kino onsdag.
At det viktigste for vareeierne er pålitelighet og pris når de velger transportør visste vi fra før.
Teknologien som følger med transporten er det ikke så nøye med, skriver blant annet Moderne Transport, som er initiativtager til konferansen sammen med Logistikk Inside og Logistikkforeningen.
Teknologi-drevne kriterier er ikke like viktig: Mulighet for å spore varene i sanntid og at «transportøren er oppdatert på ny teknologi» er plassert som henholdsvis 8. og 9. viktigst i rangeringen. Sist kommer «god, personlig relasjon».
De 50 vareeierne som er med i årets vareeierundersøkelse omsetter for til sammen 328 milliarder kroner.