Maiken Kallesen (39) forlot logistikk-kjernen og fikk både ny drakt og ny rolle. Men fortsatt er 3. partslogistikk og innovative løsninger fremtidige tema.
For snart to år siden forlot hun styreleder-vervet i Logistikkforeningen avd. Østlandet, etter et halvannet år med pandemi-utfordringer.
I dag er fremtidens innovative løsninger for detaljhandel og tredjepartslogistikk blant utfordringene.
Kallesen legger ikke skjul på at pandemien skapte store utfordringer og vansker for en logistikkforening, der mye av poenget er å møtes for å knytte kontakter.
Men likevel benyttet Kallesen, og det øvrige logistikk-styret, tiden godt og fikk skikk på foreningens økonomi.
Hun forlot en forening godt rustet for fremtiden med både gode rammer og god struktur.
I dag har hun stillingstittelen Customer Success Executive i selskapet Extenda Retail. Fokus er å skape en eksepsjonell kundereise innen detaljhandel. Dette må du utdype. Og hvorfor forlot du logistikken?
– Jeg vil alltid ha en del av logistikken i mitt hjerte, og i dag så handler mye av det vi gjør om logistikk, selv om mange ikke tenker over det. Med dette jobbtilbudet fikk jeg muligheten til å bevege meg lenger ned i verdikjeden. Det ga meg muligheten til å lære mer om hvordan detaljhandel kan forbedre kundereisen ute i butikk.
Kallesen understreker at handlemønsteret til forbrukere er i kontinuerlig forandring, og at det derfor er viktig at selskaper tilbyr gode løsninger for alle kunde-behov.
– I min rolle hjelper jeg kundene med å se hvordan man kan skape en større verdi i butikk samt oppnå et godt business-case med investeringen.

Extenda Retail handler om detaljhandel og lagerstyring, ifølge Maiken Kallesen. Da snakker hun om å bygge programvare som gir store muligheter for forhandlere og logistikkleverandører til å ta neste steg slik at de kan gå dit konkurrentene ikke kan.
– Hva er egentlig Extenda Retail?
– Det er et fremoverlent selskap, og er det første selskapet som tilbyr en cloud native POS for sine kunder. Vil har flere gode løsninger som hjelper detaljhandel med å øke topplinjen ved bruk av datadreven teknologi. Dette gir mersalg til kundene. Men vi har også sterkt fokus på forbedret bunnlinje ved å redusere kostnadene i butikk. Her er også infrastruktur et sentralt tema.
– Hva er utfordringene fremover?
– Det er uten tvil å prioritere og hjelpe alle detaljistene. De som ønsker å optimalisere kundereisen, øke omsetningen og samtidig redusere kostnadene i butikk. Man kan vel si at det er målsetningen til enhver detaljist, sier Kallesen i praten med Logistikknyhetene.no.
I Extenda Retail har hun også fått muligheten til å jobbe internasjonalt, og med utfordringer på tvers av landegrenser i Europa.
– Det er veldig gøy å lære mer om andre forretningskulturer utenfor Norden, sier Kallesen.
– Hva er egentlig retail-handel?
– Min definisjon på retail er alle selskaper som selger varer direkte til forbrukere for personlig bruk. Det kan enten være gjennom en fysisk butikk eller via digitale kanaler.
– Og hva kreves av logistikk i denne virksomheten?
– Extenda Retail tilbyr softwareløsninger både for å ivareta kundene og de ansatte i butikk, samt sikre en effektiv lagerdrift med WMS fra Nyce Logic.
– Dette er jo ikke noe nytt og fremmed for deg, og du har for lengst fått erfare hva dette innebærer. Dermed kan du vel fortelle hva digitalisering og bærekraft betyr for virksomheten fremover?
– Digitalisering betyr alt for ethvert selskap i dag. Det er viktig å ha digitaliserte prosesser som øker tidseffektiviteten i en hverdag som blir stadig mer presset på tid. For våre kunder er det viktig å tilby et spekter av muligheter som skaper verdi for forbrukerne. Da er det viktig å ta i bruk teknologi som gir en forenklet hverdag for alle som handler i butikk, sier Kallesen, og da mener hun:
– Alt fra å minimere kø, ventetider, tilby hjelp når vi trenger det, foreslå produkter som er interessante og som kan hjelpe oss i hverdagen. Bærekraft er ikke lenger et buzzword og noe som alle forbrukerne er opptatt av, og som alle selskaper implementerer som en del av sin selskapsstrategi. Extenda Retail har også utviklet bærekraftige løsninger som krever mindre hardware, bruker mindre strøm og som ikke har noe end of life, forteller en engasjert Kallesen.

– Gjør innovasjon enkelt for ledende forhandlere og logistikkleverandører, sier Maiken Kallesen.
– Hva er din oppfatning om den heftige utviklingen innen netthandel?
– Min oppfatning er at netthandel er et begrep som kommer til å omformes til bare handel. Det viktigste er at man tilbyr kundene mulighet til å handle hvor man vil, og når man vil. Selv er jeg ofte inne på nett for å sjekke hvor jeg kan handle et spesifikt produkt til rett pris. Mange ganger bestiller jeg det rett hjem og andre ganger ønsker jeg å hente det i butikk, sier Kallesen.
– Og hvis det er klær jeg skal handle, forteller hun, – så sjekker jeg utvalget på nett, for så å dra i fysisk butikk for å prøve det.
Kallesen fremhever følgende:
– For flere handler det om å tiltrekke kundene inn i den fysiske butikken. Dette for å bruke både teknologi, og at betjeningen kan drive mersalg. Bruker man datadrevet teknologi, så har man bedre muligheter til å forstå kundene som kommer inn i butikken.
– Hvordan møte denne utviklingen på best mulig måte, og hva er den største logistikk-utfordringen?
– Den største logistikkutfordringen i butikk, sett fra mitt perspektiv, er å ha en korrekt lagerbeholdning speilet på nettsiden. Jeg ønsker som regel å sikre meg at butikkene har varene tilgjengelig før jeg tar turen ut til butikk, så da er det veldig dumt om ikke lagerbeholdningen er oppdatert i respektive butikk. Det er noe jeg dessverre møter altfor ofte og gir meg en dårlig kundeopplevelse, sier Kallesen.
– Jeg har jo skjønt at Extenda Retail gjør innovasjon enkelt for ledende forhandlere og logistikkleverandører, og at dette kombinerer selskapets omfattende kunnskap om detaljhandel med lidenskap for innovasjon, mennesker og enestående programvare. Kan du utdype dette?
– Kan jo si det så enkelt at vi investerer ressurser på å utvikle sømløse, moderne, enkle og sikre løsninger for våre kunder. Vi skal skape eksepsjonelle butikkløsninger som forbedrer kundereisen i butikk. Vi skal dessuten levere en optimal og kostnadseffektiv lagerstyring. Det skal sørge for at kundene våre har god kontroll, slik at de kan levere i henhold til hva de har lovet, avslutter Maiken Kallesen.
Fakta: Maiken Kallesen:
- Alder: 39
- Stilling: Client Executive
- Selskap: Extenda Retail
- Virksomhetsområde: Retail
- Yrkeserfaring: 15 år innen logistikk og retail
- Utdanning: Bachelor in Marketing and Logistics. Pågående MBA in Strategy and Leadership
Fakta: Extenda Retail
- Adresse: Internasjonal med hovedkontor i Stockholm
- Målgruppe: Retail
- Ant. ansatte: 1000+
- Fremtidsutsikter: Innovative løsninger for detaljhandel og tredjepartslogistikk