– Finnes ingen unnskyldning lenger. I ett år har Postens elektriske kjøretøy transportert gods i ned mot minus 30 grader.
Det skriver konsernet i en pressemelding fredag: Har rullet rundt i ned mot 30 minus i ett år: – Finnes ingen unnskyldning lenger | Posten Norge (mynewsdesk.com)
Mange hevet øyenbryn da det ble klart at Posten hadde byttet ut hele kjøretøyparken med elbiler på Svalbard i fjor. Nå har den tyngste av bilene rundet ett år i tjeneste på øysamfunnet i Arktis.
Hadde rekkevidde-angst
– Det har gått veldig bra å kjøre med elektrisk lastebil her i Longyearbyen. I utgangspunktet er jo denne som skapt for vårt bruk på Svalbard. Totalt er det snakk om 4,5 mil med veinett om vinteren og 5,5 mil om sommeren, så rekkevidde-angst har aldri vært noe tema, sier en smilende daglig leder Olaf Ervik ved Bring Cargo Svalbard AS.

Han har ansvaret for Bring-terminalen på Svalbard og var de første i Postenkonsernet som tok i bruk en helelektrisk kjøretøyflåte En milepæl de passerte for ett år siden. Prikken over i-en ble den 19 tonn tunge elektriske Scania-lastebilen som da ble tatt i bruk som verdens nordligste el-lastebil i fast trafikk. I ettertid har også kommunene Asker og Bærum i tillegg til Hamar kunne tegne se på listen over regioner hvor det kun benyttes elektriske kjøretøy i den daglige utleveringen av pakker og brev.
– Vi hadde gode erfaringer med el-varebiler, men vi var så klart litt spent på hvordan det ville gå med et mye større kjøretøy. Det er jo noen ekstreme værforhold her som du ikke får så veldig mange andre steder rundt omkring i verden. Likevel så har el-lastebil fungert utmerket, selv om det har vært minus 30 grader og mye vind. Når vi får dette til på Svalbard så finnes det ingen unnskyldninger lenger andre steder heller, kommer det bastant fra Ervik.
Henter gods fra fly
Daglig kjører lastebilen fra Bring-terminalen på kaia i Longyearbyen til flyplassen. Der tar den imot gods og pakker enten fra postflyet to ganger i uka, eller et av ruteflyene som ankommer hver eneste dag. – Denne terminalen er på mange måter matlageret for hele Longyearbyen og Svalbard. Så lastebilen har en viktig funksjon i vårt daglige logistikkarbeid og for at vi kan gjennomføre en samfunnskritisk og ikke minst livsnødvendig operasjon herfra. Da er det jo greit at den fungerer som den skal, forteller