Omsetningen til logistikkeventyret, Sport Outlet, kan ved årets utløp beløpe seg til nærmere 1,8 milliarder kroner. Og eventyret og den fremtidige veksten bare fortsetter.
I fjor omsatte Sport Outlet for 1,5 milliarder kroner og leverte et resultat før skatt på 223 millioner kroner.
– Vår virksomhet er svært plasskrevende. Derfor er vårt lager snudd på hodet i forhold til tradisjonelle lagersystemer- og funksjoner, forteller Sport Outlet-gründer, Tor-André Skeie (bildet) til Logistikknyhetene.no.
Selskapet har derfor økt lagerkapasiteten fra rundt 8000 til nærmere 14.000 paller.
På det 16.500 m2 store sentral-lageret i Bjørnafjorden (tidl. Os) utenfor Bergen kan det lagres dobbelt så mye varer som på et tradisjonelt hyllelager.
– Dette skyldes at vi har investert i ny teknologi i samarbeid med Toyota Material Handling Norway AS
Vi snakker i telefonen med en fremoverlent og optimistisk gründer og fagspesialist på alle felt innen markedsføring og salg av sportsutstyr og tekstil.
Han legger ikke skjul på at det har vært et skrikende behov for flere pallplasser i takt med økningen av nye butikker, men at de nå er rigget for fremtidig vekst.
Sport Outlet åpnet sin første butikk i 2012. Det året omsatte kjeden for 14 millioner. Siden den tid fortsatte selskapet å vokse i rasende tempo, enkelte år med over en dobling i omsetning.
– Men hva skyldes denne kolossale veksten? Spør vi Skeie.
– Veksten kommer av et velfungerende konsept som vi har tro på. Dessuten gir hard jobbing resultater, svarer gründeren.
– Men det er jo tøffe tider med store utfordringer?
– Ja, det er en krevende situasjon for folk flest. Men selvsagt også markedssituasjonen med blant annet betydelige importkostnader. Konkurransen er absolutt følbar med et tøft konkurransemarked. De som følger med økonomimarkedet skjønner at selskaper er mer opptatt av likviditet fremfor gode resultater, sier Skeie og understreker følgende:
– Vi fokuserer på lønnsomhet
Gründeren setter seg imidlertid hårete mål for fremtiden, noe han forresten gjør hele tiden.
Antallet butikker på over 90, spredt fra Lindesnes i sør til Nordkapp i nord, skal dobles innen 5-6 år.
Netthandelen tar en stadig større del av markedet. Hva så med den?
– Vi fokuserer ikke nok på netthandel. For oss er det heller ikke noe mål i seg selv, sier Skeie til Logistikknyhetene.
Utfordringen i dag ligger på andre områder, som sportskjedene. De økte omsetningen med nesten tre prosent i første kvartal.
Ifølge Skeie bidro det han kaller «brannsalget» i XXL til lavere lønnsomhet for flere av konkurrentene. Sport Outlet-gründeren håper nå på mer normale tider.
– Selv økte vi omsetningen med 11 prosent i første kvartal, forteller Skeie, som ikke legger skjul på at XXL har presset prisene ned via massive varelagernedsalg.
Han viser til at sportskjedene XXL, Sport1, Intersport, Stadion og Obs solgte for over tre milliarder kroner i første kvartal, ifølge Norsk Sportsbransjeforening.
Sport Outlet, som ikke er medlem i bransjeforeningen, solgte for 294 millioner kroner.
Totalt betyr dette at salget ligger nær tre prosent høyere sammenlignet med første kvartal i fjor.
De tre siste årene har selskapet åpnet 18 nye butikker.
– Ved utgangen av mai vil vi totalt i Norge ha 93 butikker forteller günder og toppsjef Tor-André Skeie til Logistikknyhetene.
Sportseventyrer med unike logistikkløsninger

Tor-André Skeie er en fremoverlent business- og logistikkmann med stor tro på fremtiden. Foto: Per Dagfinn Wolden
Med sin unike og helintegrerte lager- og logistikksatsing er milliard-bedriften Sport Outlet i ferd med å utkonkurrere den tradisjonelle sportsbransjen.
Da undertegnede besøkte Sport Outlet-gründer Skeie i 2020, på selskapets hovedkontor og sentrallager på Hagavik i Bjørnafjorden (tidl. Os) utenfor Bergen, hadde han full fokus på å iverksette sikkerhetstiltak i alle ledd i hele verdikjeden. Årsaken var selvsagt å hindre og forebygge smitte fra det helsetruende koronaviruset.
Kjernevirksomheter
Paraplyen er Invent Sport Drift med sport og friluftsliv som kjernevirksomhet, representert gjennom sportskjedene Sport Outlet, Sport Norge og design- og produksjonsselskapet; Elements Production.
– Vår visjon er å gjøre sport og friluft tilgjengelig for alle ved å tilby utstyr av høy kvalitet til gode priser, understreker han.
Skeie snakker om vinn-vinn for kunde og leverandør.
– Bransjen er så preget av nyvinninger og mote at det alltid oppstår store parti med gode varer som må vike for det nye. Derfor har vi etablert en kanal for effektiv og god distribusjon av disse varene, godt mottatt av våre kunder landet rundt, sier Skeie som også forteller at Sport Outlet er et butikkonsept som jobber med merkevarer fra verdens ledende sport- og fritidsleverandører.
– Filosofien er enkel: Vi kjøper varepartier, og selger dem billigst mulig, sier Skeie.
Sportskjeden kaprer stadig større markedsandeler i den ekstremt konkurranseutsatte sportsbransjen. Mens flere av de store kjedene som selger sportsartikler, sliter, opplever Sport Outlet akselererende vekst. Virksomheten er en av de raskest voksende og mest lønnsomme kjedene i norsk varehandel, også utenfor sportsbransjen.
– Hva er nøkkelen? Spør undertegnede.
– Som representant for lavprisbutikker må vi tjene penger med lavest mulig kostnad i alle ledd. Færrest mulig hender skal få varen ut til kunden. Hensynet til økonomien veier tyngst. I stedet for ordrer basert på delplukk leverer vi fulle kartonger med varer på paller til butikkene. Det hender at butikkene får noen flere varer enn de har lyst på. Selv om butikkene har satt av inntil 15 prosent av arealet til lager, er ikke ordningen alltid like bekvemt, sier Sport Outlet-gründer, Tor-André Skeie.
Litt om eventyret
- Gründerne Tor-André Skeie og broren Jan Frode Skeie har erfaring fra sportsbransjen tilbake til 1992 da de etablerte sin første sportsbutikk. Litt etter kom partneren Odd Arne Larsen med.
- Sport Outlet åpnet sin første butikk i 2012. Det året omsatte kjeden for 14 millioner. Siden den tid fortsatte selskapet å vokse i rasende tempo, enkelte år med over en dobling i omsetning.
- Skeie-brødrene og Odd Arne Larsen eier Sport Outlet, Sport Norge og design- og produksjonsselskapet; Elements Production.