33 prosent nedgang i omsetning på 41 milliarder danske kroner og 43 prosent nedgang i fly- og sjøfraktinntektene på 26 milliarder.
Det er noe av hovedbudskapet i DSVs rapport for første kvartal, og som konsernsjef Jens Bjørn Andersen la frem torsdag morgen: https://www.dsv.com/.
Årsaken er i hovedsak svake fly- og sjøfraktvolumer, og som falt med ca. 20 % til 327.712 tonn i forhold til samme periode i fjor.
Driftsresultatet falt 28 prosent til 4,7 milliarder kroner, fra 6,5 milliarder første kvartal 2022.
Forventet et fall
DSVs konsernsjef Jens Bjørn Andersen forventet imidlertid et fall i etterspørselen etter transporttjenester og fraktrater i løpet av første kvartal 2023.
– Likevel oppnådde vi gode resultater og sterk kontantstrøm i alle våre forretningsområder ved å yte god kundeservice og effektiv styring av vår kapasitet. Vi forventer at globale handelsvolumer vil forbedre seg gradvis i de kommende kvartalene, er noe av kommentaren fra Andersen i forbindelse med offentliggjøringen av DSV-konsernets kvartalstall.
Overtar de konkurrenten?
Det er blitt antydet at 2023 kan bli året hvor det globale danske transport- og logistikk-konsernet overtar den tyske konkurrenten DB Schenker og blir verdens ledende logistikkselskap.«Ettersom Deutsche Bahn valgte rådgivere for det mulige salget av DB Schenker i mars, tror vi at en potensiell avtale kan signeres i andre kvartal og med stenging i 2024», skriver DNB Markets.
Ifølge banken kan DB Schenker selges i år, og med DSV som den åpenbare kjøperen.Et salg av DB Schenker kan gi DSV et overtak i et fraktmarked som er på vei nedover, spår den norske banken DNB Markets.