Her ønsker Are Kjensli samferdselsminister Jon-Ivar Nygård velkommen til fjoråretsTransport&Logistikkonferanse på The Qube mandag i fjor høst. Foto: Per Dagfinn Wolden
Adm. direktør Are Kjensli og NHO Logistikk og Transport krever bedre løsning for stenging av Lærdalstunellen.
I en pressemelding fredag peker NHO LT-sjefen på at kveld- og nattestenging av Lærdalstunellen medfører lengre framføringstid av gods, samt at det er kostnadsdrivende og til stor ulempe for næringslivet.
– I tillegg øker det sårbarheten for veifrakt mellom Vestland og regionene i øst, da det kun er Hardangervidda som er et reelt alternativ for godstransport på vei, sier Kjensli.
Han oppfordrer Statens vegvesen til å etablere en rutine for stenging og bruk av Lærdalstunellen, samt Rv7 mellom Gol og Hardangerbrua nattes tid.
Utdatert
Strekningen Hol – Aurland er utdatert med tanke på veistandard og lengde/høydebegrensning. Aksen via Haukeli medfører lengre framføringstid da mye av trafikken må gå via Aksdal og E39, også her pga. høydebegrensinger over Kvamskogen, samt lengde begrensninger som umuliggjør modulvogntog, skrives det i pressemeldingen fra NHO LT.
Are Kjensli oppfordrer alle aktører til å sikre smidige transport- og distribusjonsløsninger i den krevende tiden med de høyst nødvendige oppgraderingene av Lærdalstunnelen.
Han tenker først og fremst på tilfellene hvor tunnelen og Rv7 må stenges som følge av vær eller andre forhold.