Tar solid grep om norsk og global flyfrakt

av

GARDERMOEN: Marcus Widell og Lasse Ingemand Nilsen er blitt to nære samarbeidspartnere og bransjekolleger. Nå jobber de sammen fysisk i et fellesskap med over 20 speditører på Gardermoen.

SGL er samlet på Gardermoen, og har nå blitt en heftig aktør på både flyfrakt- og logistikkmarkedet: https://www.scangl.com/contact/norway/

– Det å få være i nærheten av selve pulsåren av beslutningstagere innen flyfrakt-bransjen er bare stort, sier en svært fornøyd Widell, og som selv kom flyttende fra selskapets lokaler på Skøyen i Oslo i november.

Scan Global Logistics (SGL) har kjøpt Trust Forwarding/SAS Cargo.

Ved å implementere 16 nye mennesker til flybiten kan SGL sette et markant avtrykk på flyfraktmarkedet både i Norge og Skansinavia.

Lasse Ingemand Nilsen (t.v.) og Marcus Widell jobber nå sammen fysisk i et fellesskap med over 20 speditører på Gardermoen.

Marcus Widell og Lasse Ingemand Nilsen er henholdsvis Country Manager for Norges-virksomheten i Scan Global Logistics (SGL) og daglig leder i Trust Forwarding/SAS Cargo.

Mens Nilsen har rollen som daglig leder, fortsetter Widell i rollen som General Manager med fokus på den operasjonelle ledelsen.

For bare kort tid siden kjøpte SGL opp Trust Forwarding A/S, med virkning fra 1. november 2022.

– Og vi kjører videre i markedet fra 1. april som Scan Global Logistic AS. Trust er et selskap som ligger dødt til det blir avsluttet, forteller Nilsen.

SGLs selskaps-oppkjøp i fjor inkluderer Bison Services, B.C. Dispatch, D&W, Trust Forwarding, SAS Cargo Sweden, SAS Cargo Norway, AFL Logistics – American Freight Line Southeast, Sea-Air Logistics, Gelders Forwarding og Advection Logistics, inkludert en minoritetsinvestering.

– Selv om SGL har kjøpt opp Trust Forwarding i Norge, Sverige og Danmark drives Sas Cargo fortsatt av SAS, presiserer Widell.

Nilsen forteller til Per Dagfinn´s Bransjeblogg, og som torsdag denne uken besøkte det nye teamet på basen i Edvard Griegs ve1 6 på Gardermoen, at ved å kombinere erfaringen og evnene til begge organisasjonene bidrar til nye kommersielle synergier.

– Dette gir omfattende og forbedrede tjenestetilbud til kunder, spesielt i Norden, sier Trust Forwarding/SAS Cargos Norges-sjef.

Styrker posisjonen i Skandinavia

Også SGLs Norges-sjef, Marcus Widell, understreker at han vil opp og fram med selskapet de kommende år.

Han supplerer villig Nilsen med at det å knytte Norden med SGLs eksisterende verdensomspennende tilstedeværelse skaper nye muligheter for både kunder og selskapene selv.

– Vi befester vår posisjon som en ledende leverandør av spedisjonstjenester i Norden, sier Widell.

Begge er de opptatt av en sterk kulturell passform.

Foruten de kommersielle synergiene, var de to selskapenes kulturelle passform med tilnærming til en ganske lik målgruppe avgjørende for oppkjøpet.

Trust Forwarding A/S tilbyr globale frakttjenester og tilpassede transport- og logistikkløsninger med fokus på det nordiske markedet, og med kontorer i Oslo, Stockholm og København.

Tjenestene inkluderer luft-, sjø-, kurer-, ekspress- og spesialfrakt som reservedelslogistikk.

Scan Global Logistics er en global fullservice-logistikkleverandør med hovedkontor i København, og som med spesialister og problemløsere tilbyr skreddersydde løsninger.

– Siden 1975 har kjernen i vårt DNA vært en «kan-gjøre-holdning», smidighet og viljen til alltid å gå den ekstra milen, og vi er ikke redde for å gå til venstre når andre går til høyre. For oss er hver utfordring en mulighet, sier Widell som understreker at sammenslåingen av selskapene innebærer en betydelig styrking av posisjonen i Skandinavia og Norden. 

– Ved å kombinere erfaringen og evnene til begge organisasjonene vil det skape kommersielle synergier og gi omfattende og forbedrede tjenestetilbud til kunder, spesielt i Norden. På samme måte vil det å knytte Norden med SGLs eksisterende, verdensomspennende tilstedeværelse skape nye muligheter for våre kunder og befeste vår posisjon som en ledende leverandør av spedisjonstjenester i Norden, forteller Widell.

Det er vel ikke å legge skjul på at Scan Global Logistics-konsernet har stor appetitt på strategiske oppkjøp, som Trust Forwarding AS (SAS Cargo).

I fjor økte SGL omsetningen med hele 54 prosent til 3,5 milliarder dollar. Driftsresultatet ble doblet og endte på 142 millioner dollar, mot 74 millioner dollar i 2021.

Ifølge årsberetningen forventer SGL at transportmarkedet vil følge prognosen for det globale BNP, og hvor OECD anslår en vekst på 2-3 prosent.

SGL-styret skriver følgende i årsberetningen:

– Økte makroøkonomiske utfordringer, høyere inflasjon og usikkerhet på grunn av krigen i Ukraina, vil prege fraktmarkedet i 2023. Videre vil den lavere konsument-etterspørselen vi så i andre halvdel av foråret fortsette i første halvdel av inneværende år. Men vi venter en økning i frakt-etterspørselen i andre halvår.

Men styret stadfester også at konsernet planlegger økt geografisk ekspansjon, både gjennom å etablere nye egne avdelinger (greenfield) og gjennom oppkjøp av andre selskaper (M&A).

Det siste er etableringen av nytt avdelingskontor i Romanias hovedstad 4. april.

– Det finnes bare en vei for Scan Global i Norge, og det er opp og fram, forteller General Manager, Norway, Marcus Widell.

SGL-sjefen i Norge fremhever at vekst i seg selv er ikke målet, når vi tenker veivalg.

– Vi ønsker å jobbe med våre verdigrunner. Lykkes vi med å skape en meningsfullhet for alle våre medarbeidere, og med å forenkle verden for våre kunder, ja så tror jeg at positive resultater og vekst blir en naturlig konsekvens av det arbeidet vi legger opp til i årene fremover, sier Widell.

– Og hva er hovedfokus for selskapet i dag?

– Vi fokuserer på å skape kvalitative sjøfrakt- og flyfraktløsninger med en personlig tilnærming for små og mellomstore norske kunder. Samtidig er vi involvert i SGLs multinasjonale Global Accounts, samt våre betydelige aktiviteter innen Aid & relif og Defense (hjelp og nødhjelp). Vi er strategisk lokalisert i Oslo og Stavanger, og hvor vi har rutinerte speditører som drives med å skape verden for våre kunder, sier SGLs Norges-sjef, som også fremhever selskapets velfungerende bilavdeling i Drammen, spesialist på walking floor-trailers og trafikk mellom Norge og Sverige.

– Den største utfordringen?

– Det ustabile markedet på prisnivåer, tilgang på plass og utstyr, samt den store usikkerheten for framtida fra et makroøkonomisk perspektiv. Vi som alle andra har brukt mye tid på å navigere oss gjennom Covid-utfordringene, og nå senest en krig i Europa. Hvem ville trodd at vi skulle få disse erfaringer et par år tilbake i tid. Men vi har under hele denne perioden forsøkt å hjelpe våre kunder med tilpassede løsninger.

– Fremtidsutsikter?

– Framtiden ser lys ut for Scan Global Norge, selv om vi helt sikkert vil se en dipp i økonomien den nærmeste tiden. Men alle konjunkturer svinger, så det handler om å sette seg i posisjon for framtidig vekst. Vi har skapt en organisasjon i Norge som tåler at det blåser litt kalt. For å utvide vårt avtrykk på det norske markedet har vi kjøpt opp Trust Forwarding. Gjennom dette oppkjøpet styrker vi vårt fly-produkt i Norge. Dermed får vi en ny vertikal «Air ekspress» som vi kan tilby eksisterende og nye kunder, sier Widell.

– Hva er målet for selskapet?

– Vi eksisterer for å hjelpe våre kunder til å gjøre verden lit mindre komplisert. Vi ønsker også å skape den mest meningsfulle arbeidsplassen innen logistikkindustrien for våre ansatte. Dette er nøkkelordene i vår bedrift, og som vi daglig arbeider bevist med.

Widell startet karrieren på Landvetter flyplass utenfor Gøteborg som 16-åring, da onkelen skaffet han sommerjobb i SAS Cargo. Her ble han for første gang introdusert for transportindustrien.

Etter et par turer innom andre industrier så skjønte han at det nettopp var denne industrien som var den mest attraktive.

– Vi er nok en spesiell rase som elsker stresset med å ha mange baller i luften samtidig, og som vi med andre hånden oppfinner hjulet på nytt.

Fra SAS Cargo gikk Widells vei videre til Spirit Air Cargo AB, for så å havne i Leman AB i Helsingborg og senere Leman AS i Drammen.

I dag sitter han trygt som General Manager på Scan Global i Norge. Og det er ikke til å legge skjul på at 1. april var en gledens dag da sammenslåingen med Trust Forwarding AS/SAS Cargo var et faktum.

16 nye medarbeidere, med spesialitet innen flyfrakt, innebærer ikke bare en over dobling av antall medarbeidere. SGL har også fått et styrket og nytt bein å stå på i tillegg til sjø- og veitansportaktivitetene.

Nylig kjøpte CVC Capital Partners (CVC) majoritetsandelen i Scan Global Logistics. Speditørvirksomheten får ny eier, når det nå inngås avtale med de nåværende eierne, AEA Investors (AEA).

AEA fortsetter som minoritetsaksjonærer, og SGL Management team vil også co-investere sammen med CVC og AEA.

Transaksjonen forventes å finne sted i løpet av 2. kvartal 2023.

CVC som kjøper majoritetsandelen i selskapet vil ikke påvirke SGLs daglige virksomhet. Det blir «business as usual» på alle fronter, heter det i pressemeldingen.

– Transaksjonen er i sin natur utelukkende knyttet til eierstrukturen til SGL. Med CVC ombord vil vi være i en sterkere posisjon enn noen gang, noe som gjør oss i stand til å fortsette vår vekstreise i årene som kommer, sier Allan Melgaard, Global CEO & Co-grunnlegger.

– Vi har tro på at vi kan nå vårt omsetningsmål på over fem milliarder dollar de neste årene, sier Meldgaard.

Omsetter for tre milliarder dollar

SGL har en årlig omsetning på over tre milliarder dollar og sysselsetter mer enn 3300 personer fordelt på 150 kontorer i 45 land globalt.

Siden 2017 har SGL levert en gjennomsnittlig årlig inntektsvekst på 33 prosent drevet av en blanding av organisk og oppkjøp. I løpet av perioden har SGL gjennomført mer enn 30 oppkjøp.

– SGLs forretningsmodell og skalerbare plattform danner grunnlaget for fortsatt vekstmuligheter, sier Allan Melgaard.

– Nå integrerer vi alle våre globale aktiviteter under ett merke, og en felles ledelse. Dermed blir SGL et mer synlig globalt merkenavn med enklere og mer effektiv forretningsdrift, sier Melgaard.

Og han fortsetter:

– Med hele logistikkfamilien under SGL-navnet har en ledende logistikk- og transportleverandør tatt et viktig skritt mot å bli en ledende global aktør.

Fakta: Marcus Widell

  • Alder: 43
  • Stilling: General Manager Scan Global Norge
  • Oppstart: 1. juli 2021
  • Sivilstand: Gift
  • Født: Mølndal utenfor Gøteborg
  • Oppvokst: Mølndal
  • Bakgrunn/yrkeserfaring: Størstedelen av karrieren i logistikkindustrien, med fokus på fly- og sjøtransport. Yrkesløpet spenner fra lagerarbeider til speditør og activity manager, frem til nåværende stilling som GM i Scan Global Norge.

Fakta: Lasse Ingemand Nilsen

  • Alder: 59
  • Stilling: Counry Manager i Trust Forwarding/SAS Cargo
  • Født: Halden
  • Oppvokst: Har bodd mesteparten av tiden i Hønefoss.
  • Sivilstand: Gift med Lisbeth, to barn
  • Bakgrunn/yrkeserfaring: Startet i Braathens Safe i 1986, for så å bli med i SAS Spedisjon (senere Trust) i 2002. Der jobbet han inntil han ble Contry Manager i SGL, november 2022.
  • I Braathens jobbet han mye med 3. partslogistikk, samt Braathens del av Jetpak, og som den gang var eid i felleskap av SAS og WF.

En global logistikkgigant: https://www.scangl.com/

Annonsering

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten.    

Redaktør
Per Dagfinn Wolden
Mobil: 934 47 165

Tips og annonsering

%d