Den nye Norden-sjefen: – Vi må fokusere på nordisk kultur og identitet

av

DB Schenkers nye nordiske leder, Petteri Nurmi, vil ha større nordisk effektivitet.

Det forteller han i sitt første portrettintervju, etter at han 1. april tok plass i sjefsstolen i nye DB Schenker Norden.

Nå har Nurmi startet arbeidet med å etablere en mer effektiv, nordisk Schenker-organisasjon, med fokus på nordisk kultur og identitet.

– Det er ikke en lett oppgave. Men vi må ha ambisiøse mål, ellers vil vi ikke lykkes, forteller Nurmi.

Intervjuet er gjort av Schenker-organisasjonen selv.

Som kjent startet DB Schenker fornyelsen av sin organisasjon i Norden 1. april. Selskapets fem enkeltland-organisasjoner samles under én og samme ledelse. Den nordiske klyngen har én ledergruppe med Petteri Nurmi som konsernsjef.

En samlet organisasjon

For første gang i DB Schenkers historie er de nordiske landene én samlet organisasjon som styres sentralt. Tidligere har det enkelte lands Schenker-selskap drevet adskilt fra hverandre med hver sin ledelse.

Nurmi anerkjenner imidlertid hele organisasjonen for den gode mottakelsen etter at endringsprosessen startet.

– Vi ser på de nordiske landene som ett, samlet markedsområde. Derfor er det naturlig å harmonisere funksjoner og prosesser. Dette bidrar til bedre kvalitet og effektivitet, og som igjen betyr at vi kan tilby enda bedre service til kunder i Norden, sier Nurmi.

Han ser mange muligheter for å samle driften og utvikle den i samme retning, spesielt med tanke på at de nordiske landene på visse punkter skiller seg ut fra andre områder i DB Schenker-konsernet.

– For eksempel tilbyr DB Schenker kun pakketjenester i Norden og Polen. I tillegg er digitaliseringen lenger på vei og infrastrukturen er mer utviklet enn i mange andre hjørner av verden, fremhever selskapets nye Norden-sjef.

Mens produktene i den nye nordiske klyngen er samlet under én direktør, vil den tidligere landtransport-modellen med tre ledere bestå. Landtransport-virksomheten er en bastion for DB Schenker i alle land.

Ifølge Nurmi åpner den nye organisasjonen muligheter for kundeutvikling på nordisk nivå, og ikke bare i de enkelte land.

– Dette er en mulighet kundene bør gripe, sier Nurmi.

Han fremhever også at ansvar og miljøspørsmål har vært DB Schenkers styrke i de nordiske landene. Nurmi ønsker at DB Schenker fortsatt skal være en trendsetter for bransjen og andre selskaper.

– Derfor fortsetter arbeidet med å redusere karbonavtrykket, sier han, og understreker at han representerer et virtuelt lederteam fra sitt hovedkvarter.

Et solid, nordisk team

I tillegg til Nurmi består ledergruppen av ledere for ulike produktlinjer og støttefunksjoner:

  • Landtransport: Harald Knaapinen (Finland), Viktor Strömblad (Sverige og Danmark) og Wolfgang Frank (Norge).
  • Flyfrakt: Carolina Liås
  • Sjøfrakt: Christian Flatum
  • Kontraktslogistikk: Håkan Nydén
  • Finansdirektør: Tom Bäckman
  • HR-direktør: Michael Ängbacken
  • IT-direktør: Fredrik Nordin
  • Kommersiell leder: Stefan Isacson

Norske Jan Kristian Schønheyder er ansvarlig for globale prosjekter og industrisektorløsninger (GPIS), mens Janne Matika er ansvarlig for messe- og utstillingsdrift.

Øvrige styremedlemmer oppnevnt til daglig ledelse er: Petra Wilson (toll), Henrik Ståhlbåge (compliance), Hanna Melander (bærekraft) og Hanna Svebring (markedsføring og kommunikasjon).

Den mest synlige endringen for kundene er oppdelingen av salget direkte i produktenheter og storkundesalg. På denne måten er salget nærmere produksjon og ulike transportprodukter.

Ifølge Nurmi vil kundene takket være salgsreformen få bedre kunnskap om, og forståelse for de ulike produktlinjene. I tillegg er DB Schenker i stand til å reagere og ta beslutninger raskere.

– Selgerne av produktlinjene jobber ikke i siloer, men de finner også ut de andre behovene til kundene, slik at kundene fortsatt kan betjenes helhetlig, sier Nurmi.

Han ser et stort potensial på storkundesiden, det vil si kundehåndtering på nordisk nivå.

– Flere av våre kunder bruker tjenestene våre i ulike nordiske land. Håndtering av slike kunderelasjoner og sentralisert koordinering kan gjøre driften mer effektiv, for eksempel spare tid og ressurser, forteller Norden-sjefen.

Global styrke

Norden er den nest største klyngen i DB Schenkers europeiske region. Europas andel av hele DB Schenker-konsernets omsetning representerer to tredjedeler. Det nordiske transportmarkedet er med andre ord en betydelig virksomhet også på globalt nivå.

Nurmi sier at på grunn av virksomhetens omfang har de nordiske landene sin egen beslutningsmyndighet, samt mulighet til å påvirke både på europeisk nivå og innenfor hele DB Schenker-konsernet.

– Våre beslutninger kan tas raskt takket være minimalt med byråkrati. Den daglige virksomheten kan ledes både smart og smidig, sier Nurmi og fortsetter:

– Å lede en så stor virksomhet er en glede og en ære, men også en stor utfordring. Fremfor alt er dette en unik mulighet til å bygge en internasjonal organisasjon. Personlig er dette et stort skritt fremover i min karriere.

Da Nurmi begynte i DB Schenker hadde han ikke trodd at han skulle havne i sin nåværende stilling.

– Jobben var internasjonal før, men nå er den 100 % internasjonalt. Til tross for det blir Turku fortsatt hjemstedet, sier Nurmi.

På spørsmål om hva som vil glede han om et år, svarer han:

– Jeg er fornøyd hvis vi har en slik kultur at vi tenker på en nordisk måte, og ikke gjennom én landsorganisasjon. Ledelsen og laget spiller for det nordiske målet. Og alle er involvert i endringen: vi harmoniserer prosesser og deler beste praksis, sier Nurmi og ser fram til den videre endringsreisen.

– Men det er viktig at vi ikke bare fokuserer på endring, men også på hverdagsaktiviteter og kunder. Det er arbeidet som har gitt oss suksess og prestasjoner, sier Petteri Nurmi.

Annonsering

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten.    

Redaktør
Per Dagfinn Wolden
Mobil: 934 47 165

Tips og annonsering

%d